Vandrat, blandat, klandrat utefter Östra Hamnvägen …

… i Varberg; vandrat ja; blandat ja, lite olika bilder; och klandrat, ja, lite, vilket framgår av det som jag skrivit här nedanför.

? Jaha! Ska jag fortsätta? – Östra Hamnvägen, Varberg – april 2019

Jaha!? Ska jag vandra vidare eller ska jag cykla längs spåren? Verkar mysko det här”. Jag hade vandrat längs Östra Hamnvägen och kom fram till denna märkligt placerade skylt om Påbjuden gång- och cykelbana. Men avsikten här är att du inte skall fortsätta i skyltens riktning, det vill säga rakt fram, utan i stället ta tvärt till vänster och korsa Östra Hamnvägen för att sedan fortsätta på andra sidan vägen vidare mot Getterön om man så önskar. Solklart, åtminstone är det solklart väder denna dag.

Ursäkta! Jag ska till Grenå, åt vilket håll skall jag åka för att finna båten? – Varberg – april 2019

Jodå, jag vet att färjan till Grenå skall flytta från Varberg till Halmstad, men inte förrän om något år, eller hur? Yes Sir! Jag ser färjerampen där borta men jag vet inte vartåt jag ska köra för att komma dit! Nej, just det, det mesta här kommer att försvinna för att erbjuda utrymme till den nya stadsdelen Västerport. Men något år ytterligare kommer Stenafärjan att trafikera rutten Varberg – Grenå (som ligger i Danmark) och då är det ju bra om man kan hitta fram till rampen för ombordkörning. – I bakgrunden ser man det gamla vackra Tullhuset (med tullverksamhet fram till 2003).

Ursäkta igen! Åt vilket håll är det förbjuden infart?- Varberg – april 2019

Ja, ursäkta igen, men hur skall jag inte åka för att köra mot den förbjudna infarten, utan åka för att inte köra mot den, om jag verkligen vill åka rätt och lagligt för att finna färjan till Grenå. Jag menar den båt som skall flytta till Halmstad men inte ännu och till vilken här i Varberg just denna dag föreligger lite oklar skyltning vad det gäller tillfart? Förstår du inte vad jag säger? Nehej, då talar vi samma språk.” Den här bilden är fotograferad alldeles till höger om platsen på föregående bild. Inte solklart här heller, tycker jag, fast jag kanske är ovanligt kinkig när det gäller skyltning och hänvisning?

En bit bort till vänster skymtar för övrigt en ny tillfällig parkeringsplats, denna som en kompensation för alla de platser närmare stadskärnan som har försvunnit. Till parkeringen gäller väl i alla fall inte förbjuden infart? Utom mellan 23:00 och 06:00, för då är parkering inte tillåten, fast fri infart är det väl ändå? Kanske inte lämpligt att parkera här på natten hur som helst, det har pågått en bilbrandsepidemi på vissa håll i Varberg. 45 bilar har förstörts bara under början på det här året (2019).

Bild från den uppgrävda Järnvägsparken mot husen vid Västra Vallgatan – april 2019

Parken, Järnvägsparken, är ju förstörd, men utsikten mot de gamla och nya husen är i alla fall fin, husen är ganska fina menar jag, eller rätt så i alla fall. Gatan på andra sidan är uppgrävd men nästan igenfylld igen, som det verkar, se nedan, men ledningsarbetena på gatan skall tydligen pågå till den närmast kommande hösten, då förresten tunnelbygget under Varberg sätter igång ”på riktigt”.

Husen vid den uppgrävda gatan vid den uppgrävda parken – Västra Vallgatan – april 2019

Inte så mycket att säga om detta arbete på Västra Vallgatan, arbetet startade i januari. Det pågår som synes, det grävs upp, det  lägges ledningar av olika slag, det fylls igen, och så vidare. Blir väl klart nå’n gång och då kan man kanske ta tåget genom tunneln också.

Järnvägsstationen i Varberg med byggställningar – april 2019

Den gamla järnvägsstationen från 1880-talet genomgår en ansiktslyftning, den rivs märkligt nog inte, och det är ju bra. Egentligen så påbörjades bygget av stationen redan på 1870-talet, men på den tiden sträckte sig havet ända fram till där stationen inte låg då, först var det tvunget att utföra en utfyllnad av havsbottnen, där man sedan kunde placera byggnaden. 1880 invigdes den och då var även järnvägen Varberg-Borås rälslagd och klar. Hamnen fanns ju sedan tidigare och nu kunde industrierna i Boråstrakten frakta sina varor till kusten. Havsviken nära stationen kallades förresten för Träsket, avloppsvatten rann ut där, och det förekom klagomål gällande dålig lukt. Alltid är det något som är fel.

När jag placerade in ovanstående stationsbild så läste jag parallellt i lokalavisan att Hallandstrafiken vid halvsextiden meddelat att det rådde förseningar på upp till 40 minuter för tåg som passerade Varberg, inställda tåg förekom också. Möjligen så hölls tidtabellen bättre på 1880-talet, men å andra sidan så var ju järnvägen nybyggd och trafiken på spåren var nog ganska sparsam.

Elektriskt allroundlok – Statens Järnvägar litt. Da – Märklinkatalog 1959

Små lok som ovanstående, fast betydligt större, tillverkades på 1950-talet av ASEA (Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget) med SJ (Statens Järnvägar) som kund. Loket hade beteckningen Da, vilket även Märklins lilla hobby- eller lekversion hade. ASEA byggde också en version som betecknades Dm. Dessa två (Da och Dm alltså) ersattes med början 1967 av Rc-loken. Da och Dm ses i dag som riktiga svenska klassiker, och de har förstås rastat vid Varbergs järnvägsstation mer än en gång.

Åter till nutidens tågförseningar. Dagen efter de tidigare relaterade tågtrubblen i Varberg så blev det mer dramatiskt, eftersom nya förseningar och inställda tåg hade orsakats av skottlossning i Väröbacka norr om Varberg. En person, en man, hade efter en trafikolycka orsakat bråk, placerat sig på den intilliggande järnvägsvallen och avlossat skott mot anländ polis. Mannen hade ett gevär med kikarsikte och polisen sköt i sin tur mot mannen, som senare avld av de skador han åsamkats. En ovanlig och förstås väldigt tragisk händelse.

Lokstallarna rivs – Varberg – april 2019

För ett tag sedan skrev jag lite om rivningen av den gamla textil- och yllefabriken i Varberg, Nu är det de gamla lokstallarna från 1882 som måste jämnas med marken, i detta fall för att lämna plats för de dubbelspår och den järnvägstunnel som är på gång att sprängas och borras och grävas fram under staden. Ajöss med lokstallarna, som var ett rundstall i tegel  och där det fanns plats för sju vagnar (och lok?). Att det var ett runt stall, det var svårt att se på håll, men som sagt, adjöss med det hela!

Jag läste precis en kommentar på en Facebook-sida om Katrineholm och kan inte låta bli att ta med den texten här, den har relevans till rivningen av lokstallarna i Varberg:

Gamla lokstalarna 1895, i dag ungkulturhuset ‘Perrongen‘ med bl a en skatepark, invigdes 2012. Adressen är: Östermalmsgatan 2. En fantastisk vacker pärla i centrala delarna av staden, fyll gärna på med info om de gamla lokstallarna som utgjorde grogrunden till stadens utveckling.” – Det gällde inte Varberg alltså, utan Katrineholm.

En liten bit ned i texten finns en länk till en blogginslag om ett nytt stationshus i Delft i Holland, en stad som jag har besökt många gånger de tio senaste åren. Det står nog inte i bloggen, men jag har för mej att hela det projeket, som också innefattade ett tunnelbygge på några kilometers längd, kostade mer är vad Delfts ekonomi egentligen tålde. Mer än tio år tog det hela att slutföra men det blev onekligen väldigt snyggt och fungerar på ett bra och praktiskt sätt. Där i stationen finns förresten fri parkering för omkring 8,700 cyklar, varav 5,000 under jord, och där är knökfullt, tro mej, och följ länken nedan.

https://bicycledutch.wordpress.com/2018/11/20/the-delft-bicycle-parking-facility-revisited/

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annonser
Det här inlägget postades i Båtar och fartyg, Bildblogg, Bilder, Bygge, Byggnation, Fordon, Foto + journalist, Foto journalistik, Fotoblogg, Gatufotografi, Halland, Holland, Järnväg, Photo + joutnalist, Photo blog, Photo journalism, Photo journalist, Street photography, Trafik, Uncategorized, Varberg och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.