Lejon med hinder i Varberg vid trafiken …

… nej, lejon vid hinder i trafiken i Varberg menar jag nog

Lejon med hinder – Varberg – juni 2019

Pappa, det står ett välkammat lejon där borta, han verkar vara vilsen, han har visst fastnat bakom markeringsskärmen för hinder i vägen! Ska vi hjälpa honom?” – ”Ja, det kan vi väl göra, vi är ju i Varberg, vi gick ju själva vilse för ett tag sedan, minns du det? Jösses vad du kan förresten, ja, vad alla konstiga hinder heter?” – ”Jag går ju i skolan,  pappa, fast där lär jag mej inte något om trafikmärken, jag vet ändå! Jajamän, det minns jag, att vi gick vilse. Är lejon farliga? ” – ”Nja, just det här lejonet ser inte så farligt ut. Kom nu så går vi och hjälper honom!

Är’e nåt i påsen? – Varberg – juni 2019

Ja, er’e nå’t i påsen? Jag måste ju kolla om det finns nå’t ätbart i den. Tjejen med fötterna kan lugnt dansa vidare, jag ska vara så diskret som möjligt. Om det är möjligt.

Höger-vänster-rakt fram (nej!)-bakåt- Engelbrektsgatan/Sveagatan, Varberg – maj 2019

Jösses pappa, sicken tur att vi inte är här med bilen! Man får svänga till höger och man får svänga till vänster och man får åka år det håll som vi kom ifrån och man kan möta trafik men man får inte åka framåt för det är grejer i vägen och det sitter en trafikskylt som heter C1 Förbud mot infart med fordon där borta. Kaos, pappa, kaos!” – ”Jepp, men det här är Varberg, Greta lilla, det ska vara trafikkaos här.” – Men vi ska ju rakt fram, pappa, och gå får man väl, där borta till vänster?” – ”Jepp, där går vi!

Vet du vad förresten, Greta lilla, jag pratade med chefen på jobbet i dag, det är ju ett stort företag, nästan femtio anställda är vi. Vi träffas inte så ofta, chefen och jag, men nu kom vi att prata och han känner till att jag har en dotter, han mindes att jag berättade om det då när du var nyfödd. Nu så sa han att ‘nu har väl Anna’ … Greta! sa jag … ‘nu har väl Greta snart lärt sig att gå, tänk vad tiden går!’ sa han gubbjä…. chefen.” – ”Vad sa du då till honom, pappa?” – ”Greta har nyss fyllt åtta år, sa jag, och hon kan både gå och cykla och googla!, nästan röt jag till honom. Nästan.” – ”Tio, pappa!” – ”Va, tio, vadå tio?” – ”Jag fyllde 10 år i förra veckan!” – ”Äumfrhmm … vet du vad Greta, nu hämtar vi bilen och letar oss ut ur stan och kör till Läjet och köper en jättestor glass till dej, man kan trava massor av glasskulor i en våffelstrut.  Vi ringer mamma också och hör om hon vill följa med. Ok?” – Ok, pappa. Tio.

Fästningsbadet, Varberg – juli 2018

Ok, hoppar du år det hållet så hoppar jag det här hållet! Jag hoppar uppåt, du hoppar nedåt så ses vi ‘down under’ sedan.” – ”I Australien alltså?

Varberg – Nationaldagen, 6 juni 2012

Nationaldagen (6 juni) skall firas med pukor och trumpeter och flagga och förevigning med kamera och annat trevligt. Gustav Eriksson av Vasaätten valdes till Sveriges kung den 6 juni 1523, det datumet firar vi som nationaldag. Eriksson hette han innan han blev konung, vi känner till honom som Gustav Vasa. Inte nog med detta, 1809 års regeringsform skrevs under 6 juni 1809. så detta firar vi också. Den formen gällde dock bara fram till 1974, då en ny regeringsform antogs av riksdagen och började gälla från 1 januari 1975. 1 januari firar vi dock inte som nationaldag. Regeringsformen är en av Sveriges fyra grundlagar, successionsordningen (1810), tryckfrihetsförordningen (1949) och yttrandefrihetsgrundlagen (1991) är de tre övriga, men det vore nog fel att ha ytterligare tre nationaldagar.

Rune Vadstrøm Andersen, TinCanCompany – Varbergs torg – juli 2012

Nu jävlar ska jag se vad jag kan hitta på för dumheter!” (fast på danska), Rune Vadstrøm Andersen är från Danmark och 2012 roade han människor med TinCanCompany som uppdragsgivare. Numera är det Dynamo – Workspace for circus & performing arts som gäller. Hur som helst, på torget i Varberg så gick, satt och låg Rune bland annat på en uppspänd slak lina, som dock inte är med på bild denna gång, den var för övrigt ännu ej uppspänd (fast slak) vid fototillfället, det är en orsak till avsaknaden.

Kyrkogatan, Varberg – augusti 2016

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Detta inlägg publicerades i Artister, Betongmur, Bilar, Bildblogg, Bilder, Bygge, Byggnation, Cars, Cykel, Cyklar, Djur, Familj, Fågel, Fåglar, Fordon, Foto + journalist, Foto journalistik, Fotoblogg, Gatufotografi, Halland, Photo + joutnalist, Photo blog, Photo journalism, Photo journalist, Semester, Sommar, Street photography, Traffic sign, Trafik, Trafikhinder, Trafikskylt, Uncategorized, Underhållning, Varberg och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.