Gubbar på motorspaning i Mark, Svenljunga och Borås …

… i jakt på tider som flytt och på de fordon de inte trodde fanns

Gubbar på odyssé – Bynanders Motormuseum, Svenljunga – 13 augusti 2019

Tre yngre gubbar (eller äldre, beroende på hur man ser på saken) står framför en Cadillac Superior (från 1948 kanske) i form av en före detta ambulans från Korea-kriget 1950-1953, den oavslutade konflikten. Den lille gubbe-gossen till höger (han är yngst, fotografen, som inte gör sig på bild, är äldst) väntar ivrigt på att få gå till en Chevrolet Fleetmaster Station Wagon, en ”Woodie”, som en gång skall ha varit Beach Boys’ turnebuss. Det är den bilen som den yngste gubben i den rutiga skjortan tittar på.

Mats, Leif, Gusten och fotografen, men ytterligare två gubbar skulle ha varit med på den här turnén. De blev emellertid av olika skäl nödgade att lämna återbud och får en hälsning från oss här i stället.

Toveks Bilmuseum i Kinna:

Volkswagen 11 1948 – Toveks Bil, Kinna – 13 augusti 2019

När ett sextiotal bilar från Bengt Holmgrens Volkswagen-museum i Pålsboda, som är en tätort i Närke/Örebro län, under hösten 2018 digitalt auktionerades ut, så var det stort internationellt intresse och höga priser blev det. En av bilarna hamnade  i källarmuséet hos Toveks Bil i Kinna, inropad av Gregor Tovek för 1,35 miljoner kronor. Det var tydligen den enda bilen i samlingen som Holmgren i Pålsboda inte själv ägde.

Faktiskt så fanns även en av de allra sist tillverkade bubblorna med bland bilarna som var till salu. Det var en VW Typ 1 som 2003 rullade ut från fabriken i Puebla i Mexiko. Slutpriset på detta fordon, som bara hade 25 kilometer registrerade på mätaren, blev högt över det beräknade priset, nämligen 1,1 miljoner kronor.

Den svarta lilla bilen i Kinna är Sveriges äldsta nu levande (så att säga) Volkswagenbubbla, en svart VW 11 med 24 hk motor tillverkad i december 1948, och den ingick i en leverans tillsammans med 54 andra folkvagnar, som under våren 1949 importerats till Sverige av Scania-Vabis, sedan 1948 varande generalagent. – I en insändare i NA (Nerikes Allehanda) i augusti 2018 skrev en orolig person: ”Rädda VW-muséet i Pålsboda!” Jag vet faktiskt inte vad som hänt sedan, men jag antar att muséet är nedlagt? Bengt Holmgren förklarade nämligen tidigare att muséet tog för mycket tid i anspråk och att han inte lyckats finna någon köpare. Och inga bilar kvar att titta på.

Volkswagen 11 1948 – Toveks Bil, Kinna – 13 augusti 2019

VW:n i Kinna är en exportmodell, så kallas de folkvagnar som tillverkades från 1947 och fram till juni 1949 och som exporterades. De utrustades med kromade stöfångare, sargar runt lyktorna, handtag och navkapslar. Året efter kompletterades de med lister på sidorna och med emblem på huven.

Av de nämnda 55 av Scania Vabis 1949 importerade bilarna så köptes 12 st av Kungliga Arméförvaltningen, som 1968 blev en del av den gemensamma organisationen Försvarets Materialverk (FMV). Dessa 12 små bilar var avsedda att användas av Arméns Jägarskola inom Kiruna försvarsområde. Så småningom blev infanteriförbandet I1 Svea Livgarde i Kungsängen nordväst om Stockholm ny hemadress för ”vår” lilla Volkswagen, för att 1956 byta ägare, men 1961 såg det dystert ut, då hamnade bilen på Eda bilskrot i Värmland. En VW-entusiast från Stockholm blev 1975 dock räddningen, denne entusiast köpte den enda kvarvarande 1948:an fri från skrotning. 1991 fick VW:n återigen ny ägare, en ägare som samlade ihop delar till bilen och som påbörjade en renovering, vilken avslutades 1998 och då var femtioåringen som i nyskick.

Ett femtiotal Volkswagen Typ 1 från Holmgrens Museum såldes på den aktuella nätauktionen, ett fåtal av dessa  för under 100,000 kronor, billigast blev en 1971:a som köptes (eller såldes) för 77,000 kronor. En renoverad 1949:a såldes/köptes för 500,000 och de tidigare 1950-talarna samtliga för över 300,000 kronor. Ett knappt tjugotal bilar fick utländska ägare. Tolv stycken köptes av en holländare och då misstänker jag att det kan vara Louwman Museum i Den Haag som fraktade hem dessa tolv. Jag bara gissar, men Louwman bilmuseum är hur som helst ett underbart ställe att besöka.

Bynanders Motormuseum i Svenljunga:

Bond Minibyke – Bynanders Motormuseum, Svenljunga – 13 augusti 2019

En oansenlig pärla, ovanlig och unik, en skoter som gömmer sig bland alla andra skotrar och motorcyklar och mopeder på Bynanders Motor-museum vid Torstorps Gård i Svenljunga. En Bond Minibyke är det, inte en minibike utan en minibyke.

Lawrence ”Lawrie” Bond (1907-1974), född i Preston i Lancashire, var en brittisk ingenjör som kom att designa många lättviktsfordon och till exempel tillverkade han en trehjulig prototyp, den ursprungtliga Bond Minicar, men han sålde 1948 rättigheterna för tillverkning av densamma till Sharp’s Commercials och fick därmed finansiering för sitt nästa projekt, som vi ser ett resultat av på bilden, Bond Minibyke. Han designade för övrigt också den lilla mikrosportbilen Berkely, liksom det första fyrhjuliga fordonet Bond Equipe GT.

Under andra världskriget arbetade Bond för Blackburn Aircraft Company och skaffade sig där nyttiga erfarenheter för sin kommande karriär som designer av lättviksfordon. Han körde för övrigt själv också bilracing som amatör, med blygsamma framgångar. Sent i livet var han också pubägare nära byn Bowes i County Durham.

Det finns förstås oändligt mycket mer att berätta om denne man, men därom finns inte plats eller tid att berätta nu. Däremot så finns en bok, utgiven 2017, som heter Lawrie Bond, Microcar Man, An Illustrated History of Bond Cars. Författaren heter Nick Wotherspoon.

Chevrolet Fleetmaster Wagon 1948 – Bynanders Motormuseum, Svenljunga – 13 augusti 2019

Mina kompisar Mats, Leif och Gusten, vad kollade de på? Jo, på mopeder och motorcyklar, sådana som de själva haft en gång i livet eller sådana som de kanske har i källaren därhemma. Minibykes då? Nej, den lade de inte ens märke till. Fast det finns ju förstås åtskilligt att kolla på här vid Bynanders Motormuseum i Svenljunga, över 200 mopeder och motorcyklar förutom de närmare 70 bilarna plus en samling grejor från en gammal lanthandel. Radioapparater kommer (förhoppningsvis) vara färdiga att visas  nästa år i en lokal på andra sidan den väg som löper förbi motormuseet.

De flesta bilarna i motormuséet i Svenljunga härstammar från och var en gång ingående i den samling som Gekås-grundaren Göran Karlsson (1939-2004) innehade, 390 fordon rörde det sig om. Kanske kan den vinröda Chevroleten Fleetmaster Station Wagon (Woodie, mycket ask och mahogny i den bilen) från 1948 sägas vara pärlan i Svenljungamuséets samling? Den bilen skall enligt GK ha använts av Beach Boys tidigt i karriären, så tidigt att medlemmarna saknade körkort och föräldrarna i stället fick ställa upp som chaufförer.

Torgträff på Stora Torget i Borås:

BMW R 75/5 1950 vid Sjuhäradsbrunnen/Torgbrunnen – Torgträff i Borås – 13 augusti 2019

Torgträffarna på Stora torget i Borås har tydligen ägt rum under lång tid, hur lång har jag inte lyckats finna något besked om, men det kanske kvittar. Denna träff som vi besökte den 13:e augusti 2019 ägde i alla fall rum som planerat var och besöktes av 110 ”gamla” fordon, därav 20 försedda med endast två hjul. Denna årets åttonde träff hade ett tema, nämligen tyska fordon. Gamla skall de vara, årsmodell 1999 (nästan nya tycker jag) eller äldre hälsas välkomna till Stora torget via Allégatan och Torggatan. Inte bara dessa tyska åkdon var välkomna utan även alla andra veteranfordon, fast de kanske inte fick ställplats just på själva torget.

Gustav II Adolf övervakar S.M.H. Torgträff – Stora Torget i Borås – 13 augusti 2019

Borås firar 400-årsjubileum 2021. Eller? Det föreligger uppenbarligen olika meningar om den saken, huruvida Borås grundades 1621 eller 1622. Kung Gustav II Adolf på piedestal verkar inte nämnvärt bry sig om årtalet och det gör inte jag heller, utan det får kommunfullmäktige i Borås bestämma. Vilket de tydligen gjorde redan 1990, för då bestämde de sig för att det grundläggande året för Borås grundande var 1621.

Nog om detta med årtal, torgträffarna i Borås fortsätter som tidigare i regi av Sjuhäradsbygdens Motorhistoriker. Under 2019 ägde träffarna rum på tisdagar mellan 18:30 och 21:00, från slutet av maj till senare delen av augusti, med en lucka utan träffar under veckorna 27-30 i juli (för då är boråsarna i Varberg tror vi i Varberg).

Rådhuset och en VW Pickup 1975 – Stora Torget, Borås – 13 augusti 2019

En blå Volkswagen Pickup 1975 med monterad skylift stod parkerad på Stora Torget i Borås med det vackra Rådhuset att titta på i bakgrunden. Detta Rådhus på torgets östra kortsida invigdes 7 mars 1910, byggnaden var ritad av arkitekterna Ivar Tengbom och Ernst Torulf i samråd. – Det var trevligt att besöka detta torg får jag tillägga, Borås är annars en stad som jag mest passerar med bil på min väg vidare norrut, det blir sällan besök i centrum i alla fall.

Wartburg 353-1, 1974 Torgträff i Borås – 13 augusti 2019

Den medelstora familjebilen Wartburg producerades mellan åren 1966 – 1988 av den östtyska tillverkaren AWE (Volkseigener Betrieb/VEB Automobilwerk Eisenach). Bilen fick sitt namn efter ett slott i Eisenach, slottet heter alltså Wartburg. Eisenach ligger i Tyskland i den del som tidigare gick under namnet DDR (Deutsche Demokratische Republik/Östtyskland). Det finns en tidigare modell som heter Wartburg 311 och en efterträdare benämnd Wartburg 1.3. Den avbildade Wartburg 353-1 från 1974 är av kombimodell och har en motoreffekt på 37 kW/50 hk. Wartburg-bilarna utrustades med tvåtaktsmotorer.

Wartburg 353-1 (1974?) på motorväg i Tyskland 1990

Då återstår det bara att tacka Leif för hela arrangemanget med skjuts till de olika bilmuséerna och till torgträffen och för hemlagad god (mycket god) mat och dryck. Nej, inte drycken förstås, den var inte hemlagad, men så gästvänligt och så trevligt. Tack också Mats för skjuts från och till Varberg och tack till Gusten och de andra två för trevligt sällskap, det är gôtt att ha goa bilnördiga kompisar.

Vi hann förresten också med att längs vägen titta till en Husqvarna motorcykel från 1929, 500 cc, 12 kW/16 hk. Den puttrade igång med bara lite tvekan och den var förtjänt av all den beundran som den tillägnades.

DKW AU 1000 Limousine 1961 – Stora Torget, Borås – 13 augusti 2019

o o o o o o o o o o o  o o o o o o o o o o o o o o

Detta inlägg publicerades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Cykel, Cyklar, Fordon, Foto + journalist, Foto journalistik, Fotoblogg, Gatufotografi, Motor, Motorcykel, Motorcyklar, Photo + joutnalist, Photo blog, Photo journalism, Photo journalist, Resor, Sommar, Street photography, Trafik, Uncategorized, Veteranbilar och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.