Vuxna män blir pojkar på odyssé bland bilar från 1960-talet …

… i Kinna och Fritsla i Marks kommun sydväst om Borås

Volkswagen Kombi 23 1961 + tre vuxna pojkar – Toveks Bil, Kinna – juli 2018

En bostadsinredd Volkswagen Kombi 23 (Camper) från 1961 fascinerade de tre vuxna pojkarna, den fjärde gömde sig bakom kameran och låtsades som ingenting (höll god min).

Om vistelsen skulle bli långvarig på grund av alla de intressanta fordonen och det skulle uppstå behov, så fanns en bekväm toalett med vilstol intill inom nära räckhåll.

Från vänster i bussen sitter Leif, Gusten och Gustav. Gusten i mitten omges till synes av ett magiskt ljus, men detta ljus kommer från skärmen på den oumbärliga mobilen i högerhanden. Fyra tidigare jobbarkompisar, goda kompisar, en av dem kvar på samma arbetsplats, en på ett annat jobb på ett annat ställe i en annan kommun och två som slutat med ålderns patina och lyster.

Vi började i Örby, som ligger strax utanför Kinna eller snarare är en sammanväxt del av Kinna, där Leif bjudit hem till god förtäring och dryck och ordnade så att vi kom till muséet hos Toveks Bil i Kinna och till motorträffen i Fritsla, ett samhälle där han för övrigt är uppvuxen, samt till ett museum (Thorstenssons, fast det står Claessons på skylten ovan entrén) med radio- och TV-apparater, bandspelare (Gusten är totalt insnöad på bandspelare från 1960-talet, kan allt om dem) och klockor med mera. Inga bilder från det sistnämnda muséet denna gång, men det blir fler tillfällen.

För den oinvigde, tätorterna (f.d. socknarna, numera distrikten) Kinna, Örby och Fritsla ligger i Marks kommun i Västra Götalands län, i landskapet Västergötland, 40-50 kilometer syd-sydväst om Borås, en del av Sjuhäradsbygden, ett klassiskt område för den textilindustri som nästan inte finns kvar längre.

Volkswagen Kombi 23 1961 – Toveks Bil, Kinna – juli 2018

Volkswagen Transporter Kombi typ 2 1961 (#23 med delad vindruta, ”Splittie”) utrustad med bostadsinredning. Bussen får lasta 330 kg fördelat på som mest 4 passagerare och bagage och detta skulle motorn på ungefär 35 hästkrafter orka dra fram på kanske grusiga vägar på 1960-talet.

Volkswagen Kombi 23 1961 – Toveks Bil, Kinna – juli 2018

Ägaren till Toveks Bil heter Greger Tovek och han började samla bilar 1994 med en DKW som första objekt. Campingbussen, fortfarande originalutrustad, är ursprungligen inhandlad 1961 och kostade då 16,369 kronor och 40 öre, vilket 2018 skulle motsvara nästan 190,000 svenska kronor. Min första bil (VW-bubbla från 1950) kostade, ett par år senare än köpet av VW-Kombin här ovan,  300 kronor, vilket skulle ha varit drygt 3,000 i dag.

Gusten hittar motorn i bagageutrymmet – Toveks Bil, Kinna – juli 2018

Här skall den väl inte vara? Motorn.” Nja, jag vet inte riktigt, men jag hade ju en gång en 1950 års VW-bubbla med delad bakruta, och den hade faktiskt motorn där bak. Det här är väl också en Volkswagen? När Gusten väl hittat motorn i fel ände blev det ett intensivt studerande av denna vitala bildel. – Bug Run Big Fun står det på bakrutan, här finns lite information om den tillställningen för eventuella VW-älskare.

Toveks Bil’s Bilmuseum på Fritslavägen i Kinna – juli 2018

Fler än trettio bilar (och MC/moped) finns i muséet, mest Volkswagen. På Toveks hemsida står att följande fordon finns på plats: 6 stycken VW-bubblor (Beetles) med tillverkningsår 1955 till 1975, 13 stycken VW av andra modeller från 1958 till 1988, 10 stycken bilar av andra fabrikat årgång 1939 till 1999 samt den redovisade VW-campingbussen, men några fler var det. – Muséet har öppet när VW-hallen, försäljningshallen, är öppen, det är absolut värt att ta en  en titt i källaren.

För att kolla vad en Volkswagen-bubbla kallas på andra språk än det egna, kolla på den här Wikipedia-sidan: list of names in different countries for the Volkswagen type 1 (= Bug, Beetle, Bubbla etc.).

DKW F8 Favorit Sedan 1939 – Toveks Bil, Kinna – juli 2018

DKW Favorit 1939 var min favorit i det här källarmuséet, absolut var det så. Inte sextiotal precis, men jag är ju äldst i gänget så jag får gilla lite äldre bilar. Fast jag var ju inte född när Favoriten framställdes 1939. Nej, det var jag faktiskt inte. – Modellen, den gula DKW:n, påminner en aning om franska Citroên (Traction Avant) 11B, (1934-1957),  gangstercittran, som började produceras igen efter krigets slut 1945.  – Gustav spanar föredömligt in ett par Volvo PV från 1950-talet.

Motorträff i Fritsla – juli 2018

Det är inte så långt från Örby och Kinna till Fritsla, så där var vi inom kort och började titta på de bilar som hade samlats på en parkeringsplats, det fylldes på efterhand. Motorträffen, som sker på onsdagar ojämna veckor till och med 26/9 2018 och antagligen återkommer ojämna veckor även nästa år, håller till på nämnd parkering i tätorten intill korsningen av Förläggarevägen och den lilla Bjällbovägen.

Även här, som på Toveks museum, var det 60-talsfordon som uppskattades mest, med tre fjärdedels majoritet, i vår lilla grupp. Jag tyckte att den lilla trehjuliga bilen med skotthål var mest intressant, om det nu är skotthål, men det verkar så? Den lilla bilen är nog byggd på 1980-talet tror jag.

På en sida för ord-spel så fann jag följande text från maj 2018 i ett kommentarsfält : ”Något jag inte visste existerade förrän i onsdags kväll var när vi åkte igenom en liten by mellan Borås och Varberg och hamnade mitt i något som kallas Fritsla Motorträff. Jättetrevliga människor och gott fikabröd på kondiset tätt intill bilparken. Billigt var det också!

Grecav Amica 50 – motorträff i Fritsla – juli 2018

Ibland hittar man små pärlor därute på ”nätet”, som den här från 2012 om en Amica: ”En sån hade min första flickväns pappa. Han hade inget körkort så han fick nöja sig med en Amica att köra till och från macken med. Inte så rolig att köra alls. Jag ‘dundrade’ rakt in i en brevlåda med den. Sen blev jag brevbärare.

Så kan det gå. Jag undrar för min del varför ovanstående Amica baktill och även på sidan verkar vara pepprad med kulhål? Jag får höra med Leif om han har några uppgifter. Fast nu har jag fått tips om att det nog är kulhåls-dekaler och sådana har jag aldrig hört talas om tidigare. Det är för övrigt lite svårt att finna information om Amica, men jag tror att den avbildade här är en Amica Sfera 50 cc. Kan ha fel förstås. Tänkte kalla den för mopedbil, men det stämmer kanske inte eftersom den tycks vara utrustad med ett säte utöver förarsätet. En mopedbil har nog bara ett enda säte. Nej, jag vet inte vad som gäller, men jag kan å andra sidan inte så mycket om 60-talsbilarna heller. Om det som finns innanför plåten menar jag och utan att läsa på.

Grecav Amica 50 – motorträff i Fritsla – juli 2018

Under vidare forskning på internet så hittade jag också detta: ”Om jag säger ‘Amica’ så tänker du inte ‘brudmagnet’.” Men en ensam brud i en Amica skulle nog locka en kille. Däremot är det, som sagt, svårt att finna mer information om tillverkare och annat matnyttigt.

Jag hittade en Amica 70 cc (till salu) i en artikel i en finsk tidning och lät med två knapptryck översätta texten till svenska: ”Enligt påsen kör Amica 70 cc normalt 25 kilometer i timmen. Men han säger att detta fordon kommer att kunna jogga fyra kvartaler.” – På samma sida får jag följande översättning, men då förstår jag ingenting alls: ”Ui Juma! Åh ja kamratvatten längs byarna. Tjejer bekämpar det som får ombord, man skriver.” – Nä, det är väldigt krångligt med fakta om Amicas ursprung, det trodde jag inte när jag fotograferade den. Svenska Cykelfabriken i Lomma tycks dock ha importerat sådana.

Grecav Amiga 50 (beskjuten?) – motorträff i Fritsla – juli 2018

Stor och öppningsbar baklucka av splitterfritt säkerhetsglas … Extra rymligt bagageutrymme … Amica rymmer bagage även för långfärder och semesterturer.

Är aningen fascinerad av Amican nu och har funnit ännu en historia från en ägare till en sådan, en ägare som tidigare hade sökt hjälp för sin Amica utan gnista: ”Jag har fått igång Amican nu. Efter att ha besökt vartenda hörn av internet för att finna hjälp insåg jag att man är ganska ensam när man ska meka Amica. Lösningen blev ett komplett tändsystem från en något nyare Piaggio Typhoon. Nu går Amican perfekt. Ett svar till ‘Gasar tills det rasar’: denna Amica är automatväxlad.

Opel Commodore 1967 – motorträff i Fritsla – juli 2018

Medan jag tittar på och fotograferar bilar med de största skönhetsvärdena så granskar kompisarna en 1967 års Opel Commodore, tvådörrars som Amican fast med fyra hjul mot marken, Amican hade ju bara tre. Commodoren tillverkades under åren 1967-1982 i tre versioner eller generationer, A-B-C.

Till sist: stort tack till Leif för biltittarträff-initiativet och till Leif med hustru för den superba undfägnaden. Tack till Gustav och Gusten och Leif för det goa sällskapet på turen  och för era gedigna bilkunskaper (vad det gäller fordon av 60-talsmodell i alla fall). Tack också Gusten (som körde) och Gustav för samåkningen från Varberg till Mark-området (och hem igen). – Och ja, vuxna mycket respektabla män i varierande åldrar kan vid åsynen av en veteranbil lätt förvandlas till drömmande pojkar som för en stund hamnat i något som motsvarar nöjesparken Liseberg eller Kennedy Space Center.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Detta inlägg publicerades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Fordon, Foto + journalist, Foto journalistik, Fotoblogg, Gatufotografi, Motor, Photo + joutnalist, Photo blog, Photo journalism, Photo journalist, Resor, Semester, Street photography, Trafik, Uncategorized, Veteranbilar och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.