Onödigt att veta – del 11 – ej saxat ur Vår Jord …

… utan ur ”Birger and Fredrik Ljungström – Inventors” – 1955

… ”Daisy, Daisy – Give me your answer do – I’m half crazy – All for the love of you  /  It won’t be a stylish marriage – I can’t afford a carriage – But you’ll look sweet – Upon the seat – Of a tricycle built for two”

Svea velociped som tricykel, "the Cab" - komfortabel färd för båda

Svea velociped som tricykel, ”the Cab” – komfortabel färd för båda

Cykeldags igen! Men den här gången alltså med bilder som är inte hämtade ur husorganet Vår Jord, utan från en bok utgiven 1955, ”Birger and Fredrik Ljungström – Inventors”, se fotnoten längst ned i inlägget.

Jag tror inte att Harry Dacre kände till den svenska tricykeln Svea ”the Cab” när han 1892 komponerade ”Daisy Bell”, den kända sångens vars refräng är återgiven här ovan fast med ”bicycle built for two” ändrat till ”tricycle …”, tandem ändrat till trehjuling alltså.

Velocipeden Svea, som cykeln kallades, en tvåhjuling med frihjul, började säljas i Sverige 1894 och den var baserad på en uppfinning av den endast 16 år gamle Birger Ljungström och det handlade om en upp- och nedgående trampmekanism för framdrivningen, vilken förutsatte ett frihjulsnav. Cykeln hade fothanterade bromsar och också växel med fem steg. Uppfinningen patenterades av Birger Ljungström 1892 och han utvecklade den sedan tillsammans med brodern Fredrik. Finansiell hjälp kom från Charles Waern i Göteborg med firma Waern & Barth.

Den första provcykeln gjordes helt i Sverige, tillverkare av cyklarna var AB Palmcranz & Co på Kungsholmen. Ram och hjul till den andra prototypen kom från Crecent Company i England. Den cykeln demonstrerades 1894 för självaste Alfred Nobel, som ställde upp med nödvändigt kapital i form av ett låneavtal. Svea lanserades i England men på grund av dålig företagsledning så gick det inte bra där och företaget trädde 1898 i likvidation. Endast några hundratal cyklar såldes i England.

Den upp- och nedgående tramptekniken visade sig vara ett sidospår i utvecklingen, roterande pedaler som tillät snabbare framfart blev allt populärare, men upp- och nedtekniken var snillrik och mycket intressant. Ett par tusen cyklar tillverkades i Sverige innan tillverkningen upphörde på grund av konkurrensen från de roterande pedalerna, en del Svea-cyklar finns bevarade.

Svea "light fire Engine"

Svea ”light fire Engine”

Här ovan ett brandutryckningsfordon med pedaldrift. Det skall ha funnits en ”light ambulance” också, en pedaldriven ambulans. Få se om det går att hitta bilder på den också.

Bröderna Birger och Fredrik Ljungström blev berömda Svea-cykeln förutan, efter att 1913 ha bildat Svenska Turbinfabriks AB Ljungström i Finspång, kanske mera känt under förkortningen STAL, ett företag som tillverkade gas- och ångturbiner. 1916 konstruerade bröderna ”Ljungströmturbinen”.

STAL blev 1916 dotterbolag till ASEA, 1959 slogs de samman med AB de Lavals Ångturbin i Stockholm och bildade Turbin AB de Laval Ljungström vilket bytte namn 1962 till STAL-LAVAL Turbin AB. 1988 ändrades namnet till ABB STAL AB efter Aseas samgående med Brown Boweri. ABB STAL AB gick senare samman med Alstom (Alstom Power Sweden AB) och Siemens (Siemens Industrial Turbomachinery AB).

Allt detta apropå en snillriks hjärnas skapande av en cykel benämnd Svea.

Fotnot: bilderna och en del information är hämtade ur Birger and Fredrik Ljungström – Inventors, utgiven 1955 av Svenska Turbinfabriks AB Ljungström / Finspång  –  AB International Stal Company / Stockholm, tryckt av Nordisk Rotogravyr

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Detta inlägg publicerades i Bildblogg, Bilder, Cykel, Cyklar, Fordon, Fotoblogg, Motion, Uncategorized och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.