En ”roadtrip” mot Holland – över och under vatten …

… och med en liten utvikning om tunneldasset ToiToi

Öresundstunneln, del av Öresundsförbindelsen - 2013-09-04

Öresundstunneln, del av Öresundsförbindelsen – 2013-09-04

Vill man med bil färdas söderut från Sverige så står i första hand två alternativ till buds: Öresundsförbindelsen respektive färjan Helsingborg – Helsingør. Vi, sonen och jag, valde Öresundsförbindelsen med Öresundsbron, som på Pepparholm övergår i den totalt drygt fyra kilometer långa Drogdentunneln under sjöfartsleden som heter Drogdenrännan.

Målet med resan var, förutom att resan var målet, att frakta med en del av hans tillhörigheter, som under ett antal år lagrats i min källare. Dessutom, vilket tog nästan all plats i bilen, ett antal begagnade högtalare som lagrats i Linköping och som vi dagarna innan hade hämtat där.

Titta på rullande företagsreklam - enda nöjet på genomfart en gråregnig dag - E20, Danmark - 2013-09-04

Titta på rullande företagsreklam – enda nöjet på genomfart en gråregnig dag – E20, Danmark – 2013-09-04

Storebæltsbroen - 2013-09-04

Storebæltsbroen – 2013-09-04

Lillebæltsbro - 2013-09-04

Lillebæltsbro – 2013-09-04

Vi hade också bestämt oss för att åka E20 genom Sjælland och Fyn mot Jylland för att på så sätt få möjligheten att passera broarna, Stora Bältbron och Lilla Bältbron. Vädret var gråmulet med regn, vägen enformig och bropelarna grå och ganska trista, så det var ingen höjdare just den här dagen.

Företagsbilar med roliga logon, företagssymboler, kan man ju roa sig med att titta på förstås, som reklamen på Kuffert-Sørensens gula skåpbil.

Färden gick sedan söderut genom Danmark, förbi Flensburg och Rendsburg i norra Tyskland, för att därefter vika av lite åt sydväst. Inte särskilt spännande, ett par ganska rejäla Staus, trafikstockningar, och fortsatt regnande.

Utefter väg 77 mellan Rendsburg och Itzehoe kändes det vara dags att hitta ett ställe för övernattning, klockan närmade sig skymningsdags. Valet blev Historisches Landhaus Spannan.

Historisches Landhaus Spannan, strax söder om Rendsburg, nära Jevenstedt - 2013-09-04

Historisches Landhaus Spannan, strax söder om Rendsburg, nära Jevenstedt – 2013-09-04

Historisches Landhaus Spannan - logoHotellet i Spannan är ett fint och trevligt hotell, innehavare en vänlig rödhårig kvinna. Hotellet är beläget vid den historiska Ochsenweg, ”Härvägen” eller ”Oxvägen”, som man kan läsa om här om man är intresserad. En thailändare var kock och han visade sig behärska även västerländsk kokkonst. Husets öl heter Radeberger om någon undrar, det är dock ingen lokal brygd.

Morgonen därpå lämnade vi hotellet i Spannan, strax söder om staden Jevenstedt, och åkte vidare via Itzehoe mot Glückstadt, där en färja går över Elbe till Wischhafen, för vår vidare färd mot den norra delen av Holland och sedan via Amsterdam till Rijswijk, nära Den Haag, som var målet för vår lilla resa.

Färja över Elbe - Elbfähre Glückstadt-Wischhafen - 2013-09-05

Färja över Elbe – Elbfähre Glückstadt-Wischhafen – 2013-09-05

Elbefähre-biljettSkall man åka söderut genom Tyskland så åker man vanligtvis via Hamburg, även om man sedan tänker resa västerut, eftersom floden Elbe ligger i vägen för andra alternativa vägar.

Vid Glückstadt så finns det i alla fall en färjelinje, Elbfähre, som med sina fyra färjor med lite besvär på grund av sandbankar tar sig över Elbe till eller från Wischhafen på andra sidan. Den färjan har jag länge önskat att åka med, har inte blivit av tidigare men nu var det dags.

25 minuter tar överfarten enligt tidtabell.

Färja över Elbe - Elbfähre Glückstadt-Wischhafen - 2013-09-05

Färja över Elbe – Elbfähre Glückstadt-Wischhafen – 2013-09-05

Färja över Elbe - Elbfähre Glückstadt-Wischhafen - 2013-09-05

Färja över Elbe – Elbfähre Glückstadt-Wischhafen – 2013-09-05

Nedan: Färjan passerar Rhinplatte, som den här lilla långsmala ön, eller banken, heter. Den röda fyrens byggnadshöjd är 14 meter läste jag någonstans. När vi åkte med FS Glückstadt så gick den väldigt sakta in mot färjeläget vid Wischhafen, sandbankar låg nära och vattendjupet verkade inte vara stort. Jag tror att vattendjupet varierar en del mellan högvatten och lågvatten i Elbe, kanske flyttar sig sandbankarna också.

Färja över Elbe - Elbfähre Glückstadt-Wischhafen - 2013-09-05

Färja över Elbe – Elbfähre Glückstadt-Wischhafen – 2013-09-05

Nu närmar det sig norra delen av Holland, men först bär det av under floden Ems i en tunnel som byggdes under åren 1984-1989. Tunnelns längd är 945 meter. Och där vid tunnelingången finns en toalett.

Emstunnel, Ostfriesland, Tyskland - med Baja-maja - 2013-09-05

Emstunnel, Ostfriesland, Tyskland – med Baja-maja – 2013-09-05

ToiToi vid Elmstunnel - 2013-09-05

ToiToi vid Elmstunnel – 2013-09-05

Om man tittar noga på bilden ovan så ser man, bredvid den andra röd-vita markeringen till vänster och under den blå-vita skylten, en blå Baja-maja. Placeringen är tveksam även om inga bilar kör i det vänstra körfältet, som är avstängt.

Körfälten leder in i tunneln under floden Ems  i Ostfriesland i den nordvästra delen av Tyskland och är en del av Bundesautobahn 31 från Emden via Leer och Lingen till Bottrop.

Hade bilar passerat helt nära så hade det varit synnerligen obehagligt att sitta där inne i den blå holken en stund för att läsa dagens tidning, men jag tror att ljudnivån är väldigt hög även med avstängd körbana, där vid ingången till tunneln.

På den mindre bilden ser man  att toa-huset är märkt ”ToiToi”, det är så tillverkaren kallar den mobila toaletten. Jag hittade en lite äldre Facebook-sida som heter ToiToi WC (och som inte är företagsanknutet), där man kan läsa en del lustiga kommentarer (på engelska).

tillverkarens hemsida så läser man att ToiToi är ”Simply Good. Its name says it all. The classic of all toilets, simple but comfortable with a spacious interior.” Var någonstans ToiToi placeras är ju inte tillverkarens bekymmer.

I nästa avsnitt av Mot Holland … så kör vi nog på Afsluitdijk. Vi ses!

Fotnot: … och andra avsnittet finns här.

 o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Detta inlägg publicerades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Fordon, Fotoblogg, Semester, Trafik, Uncategorized och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.