… ett bilmuseum som är ett måste för den bilintresserade
Först som sist – Louwman Museum på Leidsestraatweg 57 i Den Haag i Holland är ett alldeles fantastiskt bilmuseum, lika fantastiskt som ett av exemplaren från muséet: en Duesenberg Model SJ LaGrande Dual-Cowl Phaeton på bilden här ovan. Muséet rankas av experter som ett av de finaste i världen vad det gäller samlingen av bilar och lokalerna de finns uppställda i. abandowest har inget att invända mot den beskrivningen.
Biltypen ovan med modellbeteckningen SJ (en beteckning som dock inte användes av företaget) tillverkades under åren 1932-1937 av Duesenberg i Indianapolis i Indiana, USA. Endast 36 bilar tillverkades över huvud taget, en av dem finns alltså på Louwman Museum. SJ (”S” för ”Supercharged”) var en version av Duesenbergs Model J fast med kompressor och den kunde med sin 6.9-liters åttacylindriga motor uppvisa en uteffekt av 320 hk.
Många kända skådespelare, lika klassiska som bilen är klassisk, har ägt en Duesenberg: Greta Garbo, Clark Gable, Gary Cooper, James Cagney och Mae West för att nämna några.
Louwman Museum är hemvist för världens äldsta privata samling av bilar, sammanställd av två generationer Louwman. Muséet startade 1934 och det innehåller i dag mer än tvåhundratrettio antika och klassiska bilar med internationell inriktning och muséet har världens största samling av bilar vad det gäller perioden fram till 1910. Den näst äldsta bilen i världen finns här, en De Dion Bouton & Trépardoux från 1887. (Rundvandringen startar för övrigt med en bärstol, en ”Sedan Chair”, med franskt urprung). Man kan redan där känna att passion är en drivkraft vad det gäller muséets utformning.
Muséet har alltså den äldsta privata samlingen av bilar i världen som också är öppen för allmänheten. Bilarna är placerade på tre våningar i en vacker byggnad i Den Haag och har en utställningsyta på 10.000 m2, dessutom finns en trädgård runtom byggnaden och trädgården har en yta på 7.000 m2. Byggnaden är designad av den amerikanske arkitekten Michael Graves, trädgårdens arkitekt heter Lodewijk (Louis) Baljon. Den nuvarande ägaren till muséet heter Evert Louwman, han är också nederländsk importör av Lexus, Toyota och Suzuki. Hans far Peter Louwman upprättade en gång ett importföretag för Dodge och Chrysler och han påbörjade samlandet av bilar 1934.
Den här nya byggnaden invigdes 3 juli 2010 av drottning Beatrix, som numera tituleras prinsessa eftersom hon har överlåtit kungamakten till sin son Willem Alexander.
Louwman Museum ligger inte i centrala Den Haag utan i området Haagse Hout i de norra delarna. Lättast kommer man dit med bil men det är också möjligt att åka buss från innerstaden. Bilen parkerar man i det garage som finns under byggnaden och man erhåller sedan en pollett då man betalar entréavgiften. Polletten stoppar man i en pengaautomat som öppnar bommen så att man kommer ut ur garaget när man har sett sig mätt på alla de fina fordonen och vill åka någon annanstans.
”Golden Arrow” fanns uppställd i entréhallen på ett tillfälligt besök mellan 20 augusti och 27 oktober 2013. Fordonet, som i vanliga fall finns i National Motor Museum i Beaulieu, Hampshire, England, har varit innehavare av rekordet för hastighet på land, 1929 uppnådde den brittiska majoren Henry Segrave 372.46 km/h på Daytona Beach i USA.
”Golden Arrow” tillverkades vid K.L.G. Robin Hood Works i Putney Vale i London och hjärnan och designern bakom skapelsen var kaptenen J.S. Irving. Fordonet är utrustat med en Napier Lion W12 VIIA flygplansmotor med tre rader x fyra cylindrar med en kapacitet av 23.9 liter och en uteffekt av 925 hk vid 3300 varv/min.
Nedan: Toyoda AA var benämningen på Toyotas första produktion av bilar och tillverkningen startade 1936 för att upphöra 1943 och då ersättas med modell AC. En prototyp i tre exemplar benämnd A1 byggdes allra först, även en modell AB i öppen version i 353 exemplar framställdes.
Toyotas eget Toyota Automobile Museum i Japan saknar ett original av den här modellen AA, som skall ha byggts i bara 1404 exemplar. Toyota-muséet har i stället byggt en replica för att kunna visa besökarna hur den första modellen såg ut.
I stället fanns det två kända exemplar av bilen i Ryssland, varav nu Louwman Museum innehar en av dem, inköpt i Vladivistok i ryska Sibirien vid Stilla Havs-kusten. Bilen var förmodligen ett andra världskrigets krigsbyte och har använts som traktor i jordbruket och är lite modifierad för det ändamålet.
Sju månaders pappersarbete och annat arbete tog det att få bilen utforslad ur Ryssland, med tåg från Vladivostok till Moskva och sedan med lastbil till Nederländerna. Fortfarande pågår en del forskning om bilens ursprungshistoria.
Klicka här för att komma till ett andra inlägg om Louwman Museum.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o