En klassisk Ford GT40 på Ring Knutstorp …

.. men Jeremy Clarkson lämnade sin nyinköpta i retur

Ford GT40 1965 - Jan Kling - GT1 -65 - Svenskt Sportvagnsmeeting - Ring Knutstorp - 2013-07-06

Ford GT40 1965 – Jan Kling – GT1 -65 – Svenskt Sportvagnsmeeting – Ring Knutstorp – 2013-07-06

Svenskt Sportvagnsmeeting – Ring Knutstorp – 5-7 juli 2013

 Klass GT/GTS – 1962-65 – (med 24 bilar till start) – Ford GT40 1965:

Ford GT40 1965 - Jan Kling - GT1 -65 - Svenskt Sportvagnsmeeting - Ring Knutstorp - 2013-07-06

Ford GT40 1965 – Jan Kling – GT1 -65 – Svenskt Sportvagnsmeeting – Ring Knutstorp – 2013-07-06

Janne Kling från Enköping, tävlande i en klassisk Ford GT40 1965 med startnummer 85 och med klubbadress KAK/RHK (Kungliga Automobilklubben / Racerhistoriska Klubben), kom 7:a i kvalet, bröt i första heatet och placerade sig på 3:de plats i andra heatet. Det är en fröjd att titta på det klassiska vidundret men jag tror att den inte är så bekväm att sitta i eller att köra, men det måste ändå vara härligt att flyta fram på Ring Knutstorps asfalt fastspänd i en Ford GT40.

Ford GT40 1965 - Jan Kling - GT1 -65 - Svenskt Sportvagnsmeeting - Ring Knutstorp - 2013-07-06

Ford GT40 1965 – Jan Kling – GT1 -65 – Svenskt Sportvagnsmeeting – Ring Knutstorp – 2013-07-06

”En Ford GT40 skall gå fort, uppföra sig extremt bra på vägen och se fantastisk ut”, lär produktutvecklaren Chris Theodore ha sagt, det är han som vecklat ut den återuppståndna GT40:an, som presenterades på Detroitsalongen 2002. Bilen heter av upphovsrättsliga orsaker Ford GT bara, utan 40 efter GT, om jag förstått saken rätt, vilket jag ändå inte förstår eftersom det är Ford som byggt dem båda. I vilket fall som helst, se bara på fartmonstret från 1965 här nedan, nog ser den fantastisk ut! Jag tror dock inte att jag, om jag ägde en GT eller GT40, skulle mäkta med att baxa in den på min trånga garageplats och var skulle jag då parkera den? Det är min ursäkt till att inte inhandla en Ford GT40. Frånsett pengarna den skulle kosta, men jag har ett femveckors på Lotto, med Joker.

Ford GT40 1965 - Jan Kling - GT1 -65 - Svenskt Sportvagnsmeeting - Ring Knutstorp - 2013-07-06

Ford GT40 1965 – Jan Kling – GT1 -65 – Svenskt Sportvagnsmeeting – Ring Knutstorp – 2013-07-06

Jeremy Clarkson

Jeremy Clarkson

De som har intresse för bilar och dessutom har humor brukar tittar på BBC2:s populära motorprogram Top Gear, som kan ses hos oss på bland annat BBC Entertainment och på Kanal 9. Programledare för Top Gear är den frispråkige och bufflige men också karismatiske Jeremy Clarkson tillsammans med lille kvicke Richard_Hammond och tekniknörden James May.

Jeremy tjänar massor av pengar och har råd att investera i en och annan spännande bil och en Ford GT har i decennier stått på hans önskelista. På grund av sin kroppslängd så fick Jeremy inte plats i de bilar som fanns att tillgå, så det fick anstå med köpet men så, 2002, meddelade Ford att de skulle tillverka en ”modern” version av den eftertraktade modellen med plats för en man längre än 1.90. Efter att senare ha fått provsitta en ny Ford GT så lade Jeremy en order på en sådan bil, en av 28 exemplar som skulle levereras till Storbritannien. Priset var ungefär en miljon svenska kronor.

Efter lång väntan fick Jeremy sin nyversion av GT hemlevererad i en stor lastbil och lyckan var fullständig, ett tag i alla fall. Bilen var lång och bred och svårmanövrerad men ändå. Fast när han några dagar senare skulle köra hem från Top Gears studio efter ett TV-program så startade inte bilen och den fick åka lastbil igen, Jeremy fick åka hem i en hyrd Toyota Corolla, men GT:n levererades lagad hem till Jeremy nästa dag. Sen började problemen med stöldlarmet, det väsnades vid de mest olämpliga tidpunkter och han fick mobilsamtal från ett ”Tracker Company” som meddelade att bilen var stulen. Jeremy förnekade att så var fallet eftersom han själv satt i den just då varvid en diskussion uppstod om huruvida Jeremy möjligen var biltjuven. Han fick i alla fall möjlighet att lämna in bilen för översyn av larmet, fick den åter men ytterligare irriterande larm inträffade med nya verkstadsbesök etc varvid han tröttnade och krävde pengarna åter för bilen.

Han fick faktiskt pengarna åter, Ford återtog bilen, med löftet att Jeremy kan få köpa den åter när som helst. Jeremy tycker fortfarande om sin före detta Ford GT och säger på sitt försynta sätt att bilen är bra men att ”en oduglig apa/a useless ape” har utrustat den med ett värdelöst alarmsystem från reservdelsmarknaden.

Sista ordet kanske inte är sagt och Jeremy Clarkson brukar vara den som vill säga det.

Fotnot 1: Bilden på Jeremy Clarkson, han såg nog ut som på bilden när han haft GT:n några dagar, är hämtad från http://www.bornrich.com/jeremy-clarkson.html

Fotnot 2: Ett tidigare inlägg om Ford GT40, med bilens historia, finns på den här länken:  https://abandowest.wordpress.com/2012/10/18/ford-gt40-en-superbil-och-vad-kostade-det-att-skapa-den/

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annons
Detta inlägg publicerades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Fordon, Fotoblogg, Motor, Motorsport, Photo blog, Racing, Uncategorized, Veteranbilar och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till En klassisk Ford GT40 på Ring Knutstorp …

  1. Emelie skriver:

    Den nya Ford GTn var inte 40 tum hög som den gamla GT40 var , därför hette den bara GT

    Gillad av 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.