Håll koll på din väska – ingen annan gör det …

… eller måste man räkna med lite spill?  

Schiphol airport 2010

Schiphol airport, Amsterdam, 2010

Jag satt på Schiphol airport och väntade på att klockan skulle ticka fram mot tidpunkten att borda planet till Landvetter. Utanför ringlade vagnarna med passagerarnas bagage fram till inlastningsluckan på planet och väskorna kunde så småningom kastas upp på rullbandet.

De flesta väskorna blev inlastade i planet men några hamnade i stället på asfalten därunder. Jag konstaterade att ingen av dem var min. Inte någon därute verkade ha noterat att väskorna låg där men innan planet lyfte så var de i alla fall borttagna och förhoppningsvis följde de med mot Sverige.

Schiphol airport 2010

Schiphol airport 2010

Förutom att väskor ramlar av transportbandet så förstår jag inte  varför bagaget uppenbarligen måste kastas hit och dit, till exempel från bagage-vagnarna till transportbandet, i stället för att lyftas och läggas på plats på bandet. Det är svårt att tro att det är kraftbesparande att kasta. Irriterande att titta på är det och respektlöst mot resenärerna, väskornas ägare, och förr eller senare så går något i väskan sönder, det vet jag av egen erfarenhet.

Upp i luften kom vi emellertid och jag passade på att ta några bilder eftersom jag satt vid ett fönster och förstås hade kameran till hands.

Strax efter start från Schiphol airport - 2010

Strax efter start från Schiphol airport – 2010

Jag såg båten därnere på kanalen när jag fotograferade men de konstiga parallella ränderna på vattenytan noterade jag först när jag tittade på bilden i datorn. Vet inte hur de har uppkommit men en förklaring finns förstås. Hur lyder den?

Strax efter start från Schiphol airport - 2010

Strax efter start från Schiphol airport – 2010

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Detta inlägg publicerades i Båtar och fartyg, Bildblogg, Bilder, Flyg, Fotoblogg, Holland, Nederländerna, Resor, Semester, Uncategorized, Vatten och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.