… och bakom ratten sitter Emma Kimiläinen från Vantaa
STCC / Västkustloppet på Falkenbergs motorbana 10-12 juli 2015
På sin hemsida gratulerar Emma inledningsvis Carl Philip till hans första seger i STCC och sedan berättar hon lite om varför hennes bil i första finalracet såg ut som på bilden: ”In race one a minor crash and contact damaged my front, so the hood just went off and my car looked like a stock car. With no ground effect left it was impossible to race, but I finished ninth and saved some points”. Ingen motor finns där framme, den finns i stället bakom ryggen på föraren, och bristen på motor och huv och skärmar framtill gjorde att utseendet på bilen blev minst sagt ovanlig. Kylslangarna till framhjulens bromsar stack ut som elefantsnablar, åtminstone slangen på den vänstra sidan, och detta förstärkte intrycket av en avvikande bil.
Emma är född 1989 i Helsingfors (Helsinki) men bor i Vantaa (Vanda) alldeles norr om huvudstaden, är gift och har ett barn. Enligt hemsidan så gillar Emma ishockey, musik, politik och att baka. Att baka, det låter som att det skulle vara en bra motvikt till bilracing.
En tuff kvinna utan tvekan, man sätter sig inte i en tävlingsbil annars; intelligent, ambitiös och målmedveten också förstås. Hon är social och det är något jag gillar, att förarna syns i ”vimlet”, det gynnar STCC som publiksport. På banan är Emma känd som en ”fair” och skicklig konkurrent som aldrig ger upp, den framgår ju av bilden där bilen saknar en stor del av det främre partiet. Jag vet (läste det) att hon mest av allt önskar att få stå överst på prispallen i åtminstone ett av STCC-racen, några lite lägre pallplaceringar har hon redan. Jag önskar för min egen del också att Emma placerar sig överst på pallen i ett av de kommande racen, det vore trevligt, och att kompetensen att vinna finns är otvetydig.
Emma började köra karting (go-kart) redan som treåring och hon tävlade sedan bara fem år gammal. Bilden är från hennes hemsida varifrån jag har ”lånat” den, jag kunde inte låta bli. Hon har alltså redan mer än tjugo års erfarenhet av att köra bil och nästan lika lång erfarenhet av tävlingskörning, inte minst internationell, i många olika klasser och med många framgångar och utmärkelser. Åren 2010-2013 hade Emma dock en avbrott i tävlandet, hon tyckte inte att hon fick den utmaning som hon önskade sig och passade i stället på att utbilda sig, få lite arbetslivserfarenhet samt att skaffa familj.
Tanken på att inte tävla igen fanns nog inte, så 2014 gjorde hon comeback på racerbanorna genom ett samarbete med PWR Racing Team för att köra i STCC-klassen, och strålkastarna riktades åter, och kanske starkare än tidigare, mot den finska kvinnliga föraren med den stora kompetensen och potentialen. Hon visade vad hon gick för 2014 men det var ju samtidigt ett läroår, så inför tävlingsåret 2015 var Emma väl rustad för att på allvar ta upp kampen mot de etablerade stjärnorna i STCC.
Vid årets inledande tävling i Anderstorp (på Anderstorp Raceway) blev Emma 5:a respektive 3:a i de två finalracen; i Mantorp (Mantorp Park) slutade hon 7:a och 3:a; i Skövde (Skövde Flygplats) blev hon 6:a i det första och tvingades bryta i det andra för att sedan i Falkenberg få nöja sig med två niondeplatser. Sammantaget till och med Västkustloppet finns hon på en 6:e plats i totaltabellen med 84 inkörda poäng, två poäng före stallkamraten Daniel Hägglöf. Tabellen toppas av giganterna Thed Björk, Fredrik Ekblom och Fredrik Larsson i den ordningen.
Emma Kimiläinen har under åren, som nämnts, tävlat i ett antal olika klasser: Go Kart class ICA-Junior; Italian Open Masters; European Championship i Belgien och Portugal och därefter med några formula-bilar (ensitsiga tävlingsbilar med hjulen utanför fordonskroppen): Formula Ford i den nordeuropeiska zonen och Nordic Formula Radical; Formula Masters ADAC i Tyskland och Formula Palmer Audi i England. Emma saknar således inte internationell tävlingserfarenhet men nu är det skandinavisk STCC som gäller med körning i en läckert rosa-röd-lila Saab 9-3 för det Dala-baserade PWR Racing Team. PWR ägs av stallets andre STCC-förare, tillika teamchef, Daniel Haglöf, tillsammans med Peter ”Poker” Wallenberg Jr. Dessa två tävlar i klassen Swedish GT och de vann på lördagen i Falkenberg med en Lamborghini Huracán Super Trofeo. Stallet tävlar sedan 2012 på de svenska banorna i GT och STCC och nu också i Formel Renault 1.6 med två juniorförare, Oliver Söderström och Julia Holgersson.
Här är den snabelförsedda bilen igen, den som med viss tvekan och med finskt kämpaglöd tog sig i mål på en nionde plats vilket gav några poäng att fästa i tabellen.
⇓”I andra finalracet”, skriver Emma, här översatt från engelska, ”startade jag som tvåa på gridden (efter prins Carl Philip). Jag hade en diskussion med Carl Philip före racet och vi kom överens om att försöka klara första kurvan utan några skador. Han klarade det men jag stötte samman med stallkamraten Daniel (Haglöf) så att min främre front gav upp och en strålkastare fastnade mellan hjulet och chassit.” Det gick alltså trögt också i det andra finalheatet med strålkastarproblem på den vänstra sidan och även det heatet slutade med en nionde plats för Emma och Saaben, vilket hon nog inte var nöjd med. Det borde bädda för revanschlystnad inför kommande tävlingar.
Så här utföll körningarna för Emma på Falkenbergs Motorbana den här helgen: träning 1 – 9:a, träning 2 – 7:a, Race 1 – 9:a, Race 2 – 9:a.
Den tappra Saaben är aningen sargad i Race 2 och man kan ana att det fattas en strålkastare på vänster sida, den ligger i stället och skaver mot hjulet och fodrar ett depåstopp för att åtgärda. Bättre tur med bilen tillönskar vi Emma under Kanonloppet på Gelleråsen / Karlskoga Motorstadion nästa tävlingsomgång, som inträffar 14-15 augusti.
För den som vill hitta hit nästa år, här är Falkenbergs Motorbana på kartan.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o