… yngre förare på Falkenbergs Motorbana 2016-09-18
Världens äldste aktiva racerförare, Erik Berger, 90 år, avslutade 2015 sin karriär på Motorbanan i Falkenberg. Världens äldste aktiva racerförare, Erik Berger, 91 år, gjorde en tillfällig comeback 2016 på Motorbanan i Falkenberg. Hans karriär har pågått under nästan 7o års tid, sedan 1947, med omkring 600 avverkade tävlingar, men nu kanske karriären är avslutad?
Jag frågade Erik om vi kanske får se honom på Motorbanan även nästa år men fick ett nekande svar på den frågan, men också ett litet flin, så vem vet? Populär är han i alla fall och pigg verkar han vara och inte sparar han på krutet i sin #43 Ford Escort RS 1600 från 1971, det kan vem som helst, som såg honom i avslutningstävlingen i Klass 8, (CT, GT, GTS 72-86 per H-J1) i historisk racing, Falkenberg Classic -16, instämma i.
Erik Berger föddes 1925 i Bengtsfors och är den racerförare som vunnit flest segrar i olika nationella klasser i Sverige. Totalt tog han under de mest aktiva åren 1959-1972 fyra SM-guld, sex SM-silver och fem SM-brons och dessutom har han medaljer från isbane-SM. Sammantaget är det tio SM-guld, åtta -silver och åtta -brons.
Erik har en favorittävling i sin karriär. Det är Velodromloppet i Karlskoga 1968. Under träning rasade kopplingen och det innebar att han fick starta sist i tävlingsloppet men väl där så startade han upphämtningen, passerade alla och vann sedan inför 44.000 åskådare. Erik trivs också bra på Falkenbergs Motorbana 1.843 meter långa slinga, han körde faktiskt här 1967, då den då alldeles nya banan invigdes efter att tävlingarna tidigare hållits på avlysta vägar i Skrea strax intill tätorten.
I det som skulle bli den avslutande tävlingen på Motorbanan i Falkenberg förra året gick det snett. Det började regna under det sista loppet och Erik körde med slicks, det vill säga släta däck avsedda för torrt väglag, och Escorten, med Erik ombord och med dåligt fästet på däcken, körde i 170 kilometer i timmen in i en mur. Bilen förstördes och själv fick han ”en smäll i hela muskulaturen upp till nacken” och han säger också att benen vek sig. Han har känt av det onda mer eller mindre under det gångna året men på det sättet fick det ju inte avslutas i Falkenberg. På’t igen, revansch, och i den historiska racingen 2016 på den trevliga banan, som ligger knappa milen utanför Falkenberg, gick det bättre med två femteplatser som resultat.
Inte var det 44.000 åskådare denna söndag, så många människor kommer det inte längre till motortävlingar i Sverige, men sådär 1.500 under de två tävlingsdagarna. I det allra sista racet, om det nu är det, och med en bil i bra skick, slutade Erik Berger alltså på femte plats. Efter lite strul i början så avancerade han från sista plats, körde om tre bilar, och fick till den där femteplaceringen bland de åtta i fältet. Han hade innan loppet önskat sig en pallplacering eller en fjärde eller femte plats och en femte plats blev det ju med Erik och hans Ford Escort som en surrande bålgeting på asfalten. Sonen Anders, som tävlar i samma klass, var dock inte med i det sista tävlingsheatet. Det var faktiskt så att Erik körde sonens Escort, eftersom växellådan hade havererat i Eriks ordinarie bil. Inte kunde väl Anders låta sin pappa stå på sidan och titta på det som skulle bli Eriks Grand finale i tävlingssammanhang?
Här är en länk till ett lokalt inslag på SVT, ett inslag med Erik Berger, 91, inför karriärens sista lopp, det som avverkades på Falkenbergs motorbana denna helg.
Det var tufft och tätt under femton varv i kamp om den där femteplatsen. Dansken Erik Høyer är visserligen bara 77 år, att jämföra med Eriks 91, men danske Erik är ungefär en lika stor legendar hemmavid som svenske Erik är här, han var på 1970-talet något av en symbol för dansk racing. Här på motorbanan i Halland blev 91-årige Eriks sluttid i söndagens race 14:32,192 medan 77-årige Erik fick tiden 14:32,331, tätt som bara den alltså. Visst fanns det sedan saker att diskutera efter loppet men med glimten i ögat och med respekt för varandra. En mängd samlad erfarenhet från biltävlingar där, minsann.
Erik Høyer från Gilleleje på Själland: 18 gånger i sin karriär dansk mästare. Två europamästerskapstitlar körde han också till sig och även ett svenskt (eller var det nordiskt?) mästerskap har han tagit hem, så nog har han meriter. Han har kört både rally, formelbilar och standardvagnsrace. Så här skriver bilsportshistorie.dk om Erik: ”Han kørte. Og kørte røven så meget ud af bukserne på konkurrenterne på de danske baner i en sådan grad, at han blev betalt for det.” Var han Danmarks första professionella racerkører kanske? Team Erik Høyer Historic Racing ApS heter Eriks racerstald med Erik Høyer, Erik Madsen, Benny Rasmussen.
Då bilen var ny i början av 1970-talet var det inte många konkurrenter som vann över Erik Høyer och hans Ford Escort MK 2 RS 2000 och så duktig på att ratta var han, att han en gång i tiden fick jobb som stuntförare när filmregissörer skulle ha biljakter med i sina filmer. Erik styrde upp dessa snabba och våghalsiga bilfärder som i filmen Strømer (som jag tror är ett slangord för polis, politibetjent) från 1976 med den danske skådespelaren (och politikern) Jens Okking i huvudrollen. Erik gjorde samma typ av stuntjobb i filmen Olsen Banden derud a’ från 1977 med Ove Sprogøe som gangsterledaren Egon Olsen.
Ett stort ögonblick i Erik Høyers karriär var, då han 1966 med sin Mini Cooper vann Grand Prix på Roskilde Ring. – Det står ibland i dansk text att Erik ”stadig kan give baghjul til alle andre”, att de flesta ser hans bil bakifrån, dock inte Erik Berger denna dag och det verkade Erik från Bengtsfors vara riktigt glad över, för Erik från Gilleleje är tuff att möta på banan.
”Hallå där! Här är jag!” Ja, motivet rullar ju förbi alldeles intill men kameran är riktad år ett annat håll, längs med banan. Det kan bli en bra bild det också, för bilen kommer strax att synas på ett backkrön med himmel som bakgrund. Det var alltså inte bara Erik och Erik på Motorbanan den här dagen utan också Riley och Riley, elegant klassiska bilar som på bilderna här ovan och här under. Ovanstående Riley TT Sprite är från 1935 och nedanstående Riley är ursprungligen en Nine Sports 1931 som byggts om till denna vackra Brooklandsliknande racer.
Lite om Riley i ”Grace’s Guide to British Industrial History”.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o