Hell Drivers i Varberg 1969, del 2 …

… demonstrerar tvåhjuliga balansakter på kolstybb

Hell Drivers - Påskbergsvallen, Varberg - 1969

Hell Drivers – Påskbergsvallen, Varberg – 1969

Programblad - tidigt 1960-tal - med grundaren Fredy WintersPå två hjul roade de publiken på Påskbergsvallen i Varberg. Det var 1969 och jag tror det var i juli månad och vi hade besök av släktingar från Skaraborg, som hade tre barn med sig. Själva var vi ganska nyinflyttade i stan och detta var nog det första besöket på Påskbergsvallen.

Hell Drivers från Tyskland var också på besök i Varberg. De hade ett antal Opel-bilar med sig och någon eller några Mercedes också och dessutom så hade de lokalt inhandlat några skrotfärdiga men kördugliga bilar att utföra krascher och andra våghalsigheter med.

Jag vet inte om det var German Hell-Drivers (bilden) som 1969 var på Vallen vid Påskbergsskogen eller om det också fanns ett eller flera andra gäng som utförde sina stunts runtom i Europa vid den tiden. Jag tror dock att det var nämnda grupp, German Hell-Drivers, som uppträdde i Varberg i juli 1969.

Fredy Winters hette hur som helst skaparen av German Hell-Drivers och han startade verksamheten 1967 som ”Original German Helldriver Show”.

Det är Fredy som syns i mitten på bilden ovan till vänster, i den översta raden, och sonen Kalli finns längst till höger i mittenraden. Bilden under visar några av transportekipagen, fotograferade 1970 eller tidigare. Gino Winters heter Fredys barnbarn, Kallis son, som i en tredje generation än i dag med en ”Stunt- und Monster-Truck-Show” håller familjetraditionen vid liv.

Hell Drivers - Påskbergsvallen, Varberg - 1969

Hell Drivers – Påskbergsvallen, Varberg – 1969

Jag minns inte så mycket av dessa tyska djävulsförare och deras bilar på plats i Varberg, det är bilderna som kan trigga minnet något lite. Förarna hade i alla fall inga problem med att färdas på två hjul runt löparbanan på idrottsvallen vid Påskbergsskogen, bara de väl med hjälp av lastpallar hade tippat bilen lite åt sidan och sedan hittat balansen.

Lucky Teter kopieraAllt vad gäller ”Hell driving” startade förstås i Amerika. Hell Drivers var en mycket användbar titel på oräkneliga spännande föreställningar på racerbanor och utställningar och andra ställen där folk samlades och där det gick att tjäna pengar genom spektakulära och vågade utföranden med bil. På 1930-talet började sådana här jippon dyka upp i USA och Earl ”Lucky” Teter var den förste att slå mynt av frasen Hell Drivers. 1934 började han turnera med sin dramatiska bilshow, som innehöll precisionskörning och medvetet skapade krascher.

Earl M. ”Lucky” Teter var inte lyckosam i juli 1942 utan han förolyckades då i ett vågat bilhopp som gick fel. Den enes bröd, den andres död: racerföraren och våghalsen, tillika affärsmannen, Georg Rice ”Joie” Chitwood, som drev Joie Chitwood Thrill Show, köpte Hell Drivers av ”Lucky” Teters änka. Ford Motor Company tillhandahöll bilar och finansierade Chitwood under många år till mitten av 1950-talet, när han bytter till Chevrolet efter att under ett år mindre framgångsrikt ha provat med Plymouth. Dessa ”auto stunts” blev så framgångsrika för Chitwood att han gav upp racingkarriären.

Lucky Teters olycka 1942 kopiera

Hell Drivers - Påskbergsvallen, Varberg - 1969

Hell Drivers – Påskbergsvallen, Varberg – 1969

Andra ”Hell Drivers” i USA var Jack Kochman, John Francis ”Irish” Horan, Danny Fleenor och Geoff Williams. Förutom de ovan nämnda motorföretagen så har också Dodge, Chrysler, AMC, Nash och Toyota genom åren sponsrat dessa amerikanska motorburna stuntgrupper.

Dagens tyska Düasseldorf Stunt Movie Production är ett familjeföretag sedan 2004, en fortsättning på det traditionella och ursprungliga ”German Hell-Drivers”, det som grundades 1967 av farfadern till den nuvarande ägaren Gino Winters. Bilar och motorcyklar ingår nu liksom tidigare, men dessutom också fyrhjulingar och monstertruckar. Även en fjärde generation Winters har införlivats i gruppen.

Hell Drivers - Påskbergsvallen, Varberg - 1969

Hell Drivers – Påskbergsvallen, Varberg – 1969

Opel Kapitän, Opel Rekord, Opel Kadett och Mercedes var de bilar som fraktades med till showerna. För våldsammare stunts införskaffades, som nämnts, från lokala handlare, skrotfärdiga men kördugliga bilar

Kalli Winters med fru i mitten, Gino på motorcykel till vänster

Kalli Winters med fru i mitten, Gino på motorcykel till vänster. (www.stuntmovieproduction.com)

Kalli Winters, i mitten på bilden ovan, son till grundaren av Original German Hell-Drivers (Fredy Winters) avled 2001 i en ålder av 50 år.

Hell Drivers - Påskbergsvallen, Varberg - 1969

Hell Drivers – Påskbergsvallen, Varberg – 1969

En berömd stuntscen med bil utföres i en James Bond-film från 1974: The Man with the Golden Gun, eller på svensk bio Mannen med den gyllene pistolen. Det var med en modifierad bil av märket AMC Hornet X som det oförglömliga skruvade hoppet gjordes. Scenen utspelade sig i Thailand, där Bond stjäl en bil som, lämpligt nog, visar sig vara en AMC Hornet X men däri det redan sitter en person, den amerikanske sheriffen J.W. Pepper (spelad av Clifton James) på semesterresa, som bara hade varit nyfiken på att känna hur det var att sitta i en AMC.

Foto: Mgm/Columbia Pictures

Foto: Mgm/Columbia Pictures

Denne Pepper fick uppleva det avancerade korkskruvshoppet över den sargade träbron med James Bond vid ratten och Bonds jakt på skurken Scaramanga kunde fortsätta. Hoppet i sig hade konstruerats av Jay Milligan Sr som del i en stuntshow och han hade också utfört det 1972 i Houston Astrodome i en AMC Javelin. Jay kallade stunten The Astro Spiral Jump. Bond-filmens producent fick höra talas om ”skruvhoppet”, jag tror till och med att det var Milligan Sr som kontaktade producenten, och denne ville ha med bilhoppet i nästa film. Väl på plats i Thailand för inspelning av Mannen med den gyllende pisolen klarade stuntföraren Loren ”Bumps” Willert att utföra hoppet på första tagningen. Detta korkskruvshopp var den första datorskapade stunten, sägs det.

Tidigare blogginlägg: https://abandowest.wordpress.com/2014/03/12/hell-drivers-i-varberg-1969/

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Detta inlägg publicerades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Film, Fordon, Fotoblogg, Halland, Motor, Motorsport, Photo blog, Uncategorized, Underhållning, Varberg, Veteranbilar och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.