… på Falkenbergs Motorbana med glada vinnare
Han med glimten i ögat nere i hörnet, tvåan i loppet, Robert Dahlgren (PWR Racing Seat Dealer Team), ser glad ut han också, precis som vinnaren i Race 3, Johan Kristoffersson, som kör för Volkswagen Dealer Team. Robert leder den totala poängsammanställningen och Johan kommer ju inte att tävla fullt ut i STCC (Swedish Touring Car Championship) eftersom han prioriterar rallycross-VM, så Robert kan glädjas både åt sina hittills välförtjänt insamlade poäng och åt att Johan inte kan samla poäng under hela tävlingsserien. Johan missar de två sista deltävlingarna.
Från vänster 2:an Robert Dahlgren (PWR Racing Seat Dealer Team), 1:an Johan Kristoffersson (Volkswagen Dealer Team) och 3:an Reuben Kressner (Brovallen Design, Audi RS3 LMS), de ser till att de alla tre får varsin sliskig dusch av den mousserande Pommac’en.
På bilden nedan ser vi Kressner kolla in när Johan får ett pris medan Johans pappa Tommy Kristoffersson avvaktar inför att han som stallchef för VW Dealer Team skall mottaga priset som bästa Team denna tävlingshelg.
Johan lyckades bäst under tävlingshelgen med sina placeringar som 2:a, 4:a respektive 1:a i de tre finalracen. Johan tävlar för Volkswagen Dealer Team liksom för övrigt Fredrik Ekblom, som kom trea i första, vann det andra men dessvärre fick punktering i det tredje loppet, maximal otur där. Fredrik Blomstedt tävlar också han för Volkswagen Dealer team och han presenteras här nedanför. Trean på prispallen, Reuben Kressner, kör en Audi för Brovallen Design.
Fredrik Blomstedt, som kör en VW Golf GTI för Volkswagen Dealer Team, kunde korsa mållinjen som etta i Race 1 med Johan Kristoffersson närmast efter och Fredrik Ekblom på tredje plats, därav tummen upp efter prisutdelningen. I det andra racet hände dessvärre något alldeles i slutet av loppet, en punktering, bilen gick rakt fram i stället för att fortsätta kurvorna in mot mål och fortsatte över en grusbädd in i en skyddsbarriär. ”Det var ingen pyspunka direkt”, kommenterade Blomstedt efteråt. Där försvann en fjärde placering och goa poäng.
Efter den kraftiga kraschen i Race 2, en krasch som Fredrik själv klarade sig tämligen bra ifrån men med blåmärken, blev hans Golf GTI så svårt demolerad att teamet inte hade möjligheter att hinna reparera den inför Race 3, det sista för dagen. Fredrik skulle annars ha startat i pole position. Den fjärde placeringen i det andra racet försvann och inget deltagande blev i det tredje, men sin allra första STCC-seger tog han i alla fall den här helgen. Blandat bra och dåligt således.
Först över mållinjen i Swedish GT (totalt och i klass GTA) var Falkenbergs egen Fredrik Larsson i en motorstark Ferrari 488 Challenge, men delaktig i segern var i högsta grad också VD:n för fästelementföretaget Mattssons i Anderstorp, Ingvar Mattsson (som 1977 tog över företaget efter sin far). Ingvar är i det här sammanhanget amatörföraren och tillika ägare av fordonet, Fredrik är proffsföraren och han och Ingvar delade på rattandet med förarbyte under resans gång.
Ingvar Mattsson ser alltid så glad ur, förmodligen för att han är en positiv människa i grunden, men jag noterar det naturligtvis för att jag mest har sett honom med en prisbuckla i handen eller som här med två troféer. Dessutom så skulle jag också vara glad om jag ägde en Ferrari 488 Challenge, fast jag vet inte vad jag skulle med den till, jag är ingen tävlingsförare. Men en sån härlig bil att titta på!
Fredrik Larsson syntes lite här och där i depåområdet, han var lugnet själv och verkade mest gå omkring och mysa, han trivdes uppenbarligen väldigt bra med både Ferrarin (670 hästkrafter!), co-drivern Ingvar och hela dagen som sådan. Och en så’n underbart bra förare han är, definitivt en av de allra bästa i Sverige.
Fredrik Larsson / Ingvar Mattsson vann alltså Swedish GT på Falkenbergs Motorbana före Jan Brunstedt (JB Motorsport) i sin Audi R8 LMS Ultra och Carl Philip Bernadotte / Ted Björk, som i en Volvo S60 hamnade på en tredje plats. De sistnämnda hade en hel del otur vid förarbytet, för när Ted skulle köra ut från depån stod en annan tävlingsbil i vägen och blockerade utfarten, där försvann dyrbara sekunder innan passagen var fri.
62-årige Ingvar Mattsson tävlar inte bara för sitt eget team, Mattsson Motorsport, utan också utanför Sverige för teamet Scuderia Autoropa.
Ingvar har ju passerat sextioårsåldern och det har också Jan Brunstedt gjort och han fann det dessutom lämpligt att fylla 68 år på själva tävlingssöndagen. Jan kom tvåa på söndagen men han vann Race 1 på lördagen och kunde efteråt förnöjt konstatera, att pensionärer inte bör förbjudas att sätta sig bakom ratten efter uppnådd pensionsålder.
Det förekommer ibland insändare eller artiklar i ämnet äldre bilförare / lämplighet att köra bil, ofta i rent diskriminerande ordalag, vilket brukar anses helt ok när det gäller de äldre, de är ju ändå förvirrade. Jag kanske inte skall gå in på det ämnet just nu, men det retar mej kopiöst att människor med erfarenhet skall bli betraktade som förbrukad vara. Tänk förresten på legendaren Erik Berger, som avslutade sin racingkarriär vid fyllda 90 år! Och jag hyllar Jan Brunstedt, som är en sådan formidabel chaufför på tävlingsbanorna! Ingvar Mattsson får väl räknas till ungdomarna några år ytterligare.
Alla har inte tillgång till en fullblodsracerbil, åtminstone inte just här och just vid detta tillfälle, en sådan bil som till exempel den Audi RS 3 LMS (TCR) som #89 Mikaela Åhlin-Kottulinsky (se bild nedan) kör.
Västkustloppet, som den här tillställningen kallas, firar 50-årsjubileum 2017 vad det gäller tävlingar på Falkenbergs Motorbana. Det var nämligen 1967 som tävlingarna flyttades till den nya motorbanan vid Bergagård i Ljungby ungefär 10 kilometer nordost om Falkenberg i Halland efter att tidigare ha körts på avlysta vägar i Skrea strax sydost om staden. I början av 1950-talet kördes den första tävlingen i Skrea, detta var den 64:e sedan det första Västkustloppet.
Premiärtävlingarna 1967 på den nya motorbanan sågs, enligt detta inslag i SVT, av omkring 25,000 åskådare. 2017 fanns cirka 250 funktionärer på plats men någon publiksiffra har jag inte hittat. Var det omkring 5,000 besökare kanske?
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o