… en förstäv och en gammal Volvo plus en fotograf med gammalmodig utrustning
Det var lite omväxlande väder, varierande solsken och regn utan sken, och molnen såg dramatiska ut en stund. Till och med fästningen kurade försiktigt under den grå massan liksom kallbadhuset, men åtminstone fästningen har sådär sjuhundra års erfarenhet av dåligt väder och kallbadhuset omkring hundra år. De grå molnen speglade sig i hamnens vatten, vilket gav intryck av issörja.
Kör mot regnbågens slut (men till vilken av ändarna?), där kan finnas en skatt. Saknas en regnbåge, som här, kör ändå, det kan finnas en skatt där molnen börjar. Molnen finns ju, man kan ta på dem (eller kanske inte), men regnbågen är ett optiskt fenomen och det sägs att bågens mitt ligger i förlängningen av din egen skugga, du har solen i ryggen när du ser regnbågen, som egentligen bara består av solbelysta regndroppar i luften. Detta om regnbågen apropå ingen regnbåge alls, bara mörka moln i en bild i en blogg.
Ett riktigt gediget skyfall, kortvarigt dock, orsakade utflödet i stupröret på byggnaden vid flygplatsen på Getterön utanför Varberg. Lite vibbar blir det ju bakåt i tiden till oönskade resultat av dessförinnan genomförda festkvällar. Tur att bara eventuella minnen återstår, absolut ingen aktivitet att trakta efter numera, detta med utlopp i form av utkast eller snarare uppkast.
”Ska jag eller ska jag inte? Vått är det och blåsigt är det, fy fasiken, fast det är ju därför jag är här, för att det är vått och blåsigt alltså! Jag kör!” Vindsurfing utan vind är ju som varm korv utan senap, fast korv utan senap går ju att äta men att vindsurfa i vindstilla väder går väl inte? Ja, vem kan segla förutan vind eller ro utan åror (i 3/4-dels takt med Lizell – Hazlewood)?
Den tyskflaggade M/S Timbus är strax vid kaj i Varberg. Fartyget, både den del som syns och den del som inte syns, blev färdigbyggt 1999 vid Peterswerft Wewelsfleth GmbH & Co. KG i Wewelsfleth i Tyskland. Det är Södra Shipping AB i Växjö som trafikerar båtens rutter men fartygets ägare finns i Kolmar Tyskland.
”Jag fotograferar för Volvo, det ska bli en trycksak av något slag, men jag tycker att de kunde tillhandahålla en modernare kamera, den här känns ju löjlig! Jag är visserligen ny på jobbet men jag ser ju att besökarna här på muséet har betydligt mer avancerade saker.”
Ja, jodå, visst, men man kan väl inte få allt som nyanställd, eller hur? Bilen är i alla fall en Volvo ÖV4 från 1929. ÖV4 innebär att det är en Öppen Vagn med 4-cylindrig Pentamotor på 28 hk (Penta, är inte det en motor för fritidsbåtar?). Bilen är i alla fall byggd med en separat ram och med kaross av ask och rödbok vilken är klädd med plåt, och klädseln att sitta på är helt i läder. Bromssystemet har mekanisk bromsverkan på alla fyra hjulen. 205 fordon av denna typ, som ofta kallas Jakob, tillverkades. Nypris 4 800 kronor, vilket motsvarar ungefär 140 000 kronor i dag. Fotografen med skynket, han har ännu inte fått till något fotografi såvitt jag vet.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o