Moln och moln, vatten och vatten men ingen regnbåge …

… en förstäv och en gammal Volvo plus en fotograf med gammalmodig utrustning

Mörka moln över fästningen – Varberg – september 2017

Det var lite omväxlande väder, varierande solsken och regn utan sken, och molnen såg dramatiska ut en stund. Till och med fästningen kurade försiktigt under den grå massan liksom kallbadhuset, men åtminstone fästningen har sådär sjuhundra års erfarenhet av dåligt väder och kallbadhuset omkring hundra år. De grå molnen speglade sig i hamnens vatten, vilket gav intryck av issörja.

En dag i september då det regnat en del – Varberg – 2017

Kör mot regnbågens slut (men till vilken av ändarna?), där kan finnas en skatt. Saknas en regnbåge, som här, kör ändå, det kan finnas en skatt där molnen börjar. Molnen finns ju, man kan ta på dem (eller kanske inte), men regnbågen är ett optiskt fenomen och det sägs att bågens mitt ligger i förlängningen av din egen skugga, du har solen i ryggen när du ser regnbågen, som egentligen bara består av solbelysta regndroppar i luften. Detta om regnbågen apropå ingen regnbåge alls, bara mörka moln i en bild i en blogg.

Utlopp vid flygplatsen på Getterön – Varberg – september 2017

Ett riktigt gediget skyfall, kortvarigt dock, orsakade utflödet i stupröret på byggnaden vid flygplatsen på Getterön utanför Varberg. Lite vibbar blir det ju bakåt i tiden till oönskade resultat av dessförinnan genomförda festkvällar. Tur att bara eventuella minnen återstår, absolut ingen aktivitet att trakta efter numera, detta med utlopp i form av utkast eller snarare uppkast.

Redo för vindsurfing vid Apelviken – Varberg – september 2017

Ska jag eller ska jag inte? Vått är det och blåsigt är det, fy fasiken, fast det är ju därför jag är här, för att det är vått och blåsigt alltså! Jag kör!” Vindsurfing utan vind är ju som varm korv utan senap, fast korv utan senap går ju att äta men att vindsurfa i vindstilla väder går väl inte? Ja, vem kan segla förutan vind eller ro utan åror (i 3/4-dels takt med Lizell – Hazlewood)?

m/s Timbus nästan vid kaj i Varberg – september 2017

Den tyskflaggade M/S Timbus är strax vid kaj i Varberg. Fartyget, både den del som syns och den del som inte syns, blev färdigbyggt 1999 vid Peterswerft Wewelsfleth GmbH & Co. KG i Wewelsfleth i Tyskland. Det är Södra Shipping AB i Växjö som trafikerar båtens rutter men fartygets ägare finns i Kolmar Tyskland.

Volvo ÖV4 1929 – Volvo Museum, Arendal, Göteborg – september 2017

Jag fotograferar för Volvo, det ska bli en trycksak av något slag, men jag tycker att de kunde tillhandahålla en modernare kamera, den här känns ju löjlig! Jag är visserligen ny på jobbet men jag ser ju att besökarna här på muséet har betydligt mer avancerade saker.”

Ja, jodå, visst, men man kan väl inte få allt som nyanställd, eller hur? Bilen är i alla fall en Volvo ÖV4 från 1929. ÖV4 innebär att det är en Öppen Vagn med 4-cylindrig Pentamotor på 28 hk (Penta, är inte det en motor för fritidsbåtar?). Bilen är i alla fall byggd med en separat ram och med kaross av ask och rödbok vilken är klädd med plåt, och klädseln att sitta på är helt i läder. Bromssystemet har mekanisk bromsverkan på alla fyra hjulen. 205 fordon av denna typ, som ofta kallas Jakob, tillverkades. Nypris 4 800 kronor, vilket motsvarar  ungefär 140 000 kronor i dag. Fotografen med skynket, han har ännu inte fått till något fotografi såvitt jag vet.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Detta inlägg publicerades i Båtar och fartyg, Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Fordon, Fotoblogg, Halland, Höst, Photo blog, Uncategorized, Varberg, Vatten, Väder, Vår Jord, Veteranbilar och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.