Tjolöholm Classic Motor 2018 med en liten Lloyd-buss …

… och en Aston Martin DB2 1951 för påseende inför en auktion

Peder Lamm med en Aston Martin DB2 1951 – Tjolöholm – 20 maj 2018

Den här bilen, en Aston Martin DB2 1951, intill vilken Peder Lamm från Göteborgs Auktionsverk poserar, är en sportbilsmodell som ursprungligen såldes mellan åren 1950 till 1953. Modellen har en 2.6 liter rak sexcylindrig motor med cirka 106 hästkrafter och bilen är en tvåsitsig tvådörrars cabriolet. Utgångspriset vid online-auktionen 11 juni blir 3,9 miljoner kronor.

Aston Martins huvudkontor och fabrik ligger i Gaydon i Warwickshire i England, men ägarskapet är och har varit lite komplicerat. 2012 köpte den italienska fonden Investindustrial 37,5 procent av Aston Martin, och i slutet av 2017 äger (ägde?) den tillsammans med investerare i Kuwait mer än 90 procent av Aston Martin. Tyska Daimler AG är även de delägare men bara med 5 procent och Aston Martin köper motorer från Daimlers Mercedes AMG.

Nämnda 3,9 miljoner kronor som utropspris för den ovan avbildade DB2:an är småpengar jämfört med den Aston Martin DBR1/1 från 1956 som vid en Sotheby-auktion 2017 i Kalifornien såldes för 22,550,000 USD, vilket skulle motsvara närmare 200 miljoner kronor.

Peder Lamm från Göteborgs Auktionsverk – Tjolöholm – 20 maj 2018

Peder Lamm är riksbekant som en TV-personlighet och antikexpert och han ingår i styrelsen för Göteborgs Auktionsverk. Han har tidigare arbetat för Bukowskis och Crafoord Auktioner. Som programledare har han medverkat i Slottsliv, Otroligt antikt och Antikjakten och han har även medverkat i andra TV-program, som till exempel På spåret.

Lloyd LT 500 1953 – Tjolöholm Classic Motor – 20 maj 2018

En Lloyd LT 500 från 1953, en kompakt van (det låter det), som bara har rullat 350 mil och för övrigt har vilat sig i diverse lador runtom i Sverige. Tre osynkroniserade växlar har den och en tvåtaktsmotor på 13 hästkrafter, bilen väger 700 kilo och maxar (möjligen) 70 kilometer i timmen. Hur lång tid den behöver för att avancera från stillastående till 100 km/tim är okänt, det har aldrig prövats och har nog ingen betydelse, för ingen har tänkt att rejsa (åka racing) med den lilla Lloyd-bussen. Vad beträffar komforten så tror jag att värmesystemet på vintern och ventilationen på sommaren kunde vara bättre, men på vintern tror jag  inte att ägaren får för sig att låta bilen rulla, den är nog bäst att sitta i om sommaren.

Lloyd LT 500 1953 – Tjolöholm Classic Motor – 20 maj 2018

En ångtvätt har bilens träiga ytor fått genomgå efter alla år av stillastående i lador. Även taket är förresten gjort av trä med en ytbeklädnad. – Bilen Lloyd tillverkades av Lloyd Maschinenfabrik GmbH i Bremen, som skapades (nyskapades) 1949 men som har en lång historia bakåt i tiden också, ursprungligen grundat 1857 som ett rederi, Reederei Norddeutscher Lloyd i just Bremen. 1961 upphörde tillverkningen av bilar i och med en konkurs för ägaren Borgwardgruppen. Enligt ägaren av ovanstående bil så finns det bara två kända exemplar kvar av modellen över huvud taget.

Lloyd LT 500 1953 – Tjolöholm Classic Motor – 20 maj 2018

Lloyd var varumärket för personbilar, taxibilar och andra kommersiella fordon och för traktorer och lastbilar från NAMAG (Norddeutsche Automobil- und Motoren-Actien-Gesellschaft, skapat 1905, NAMAG var också det ett varumärke). Lloyd var även senare ett varumärke för produkter från Borgwardgruppen med den till gruppen tillhöriga Lloyd Motoren Werke G.m.b.H., som 1949 omskapades som Lloyd Maschinenfabrik, vilket nämnts i tidigare text.

Gyrokopter MTO Sport 2007 – Tjolöholm Classic Motor – 20 maj 2018

Vädret vid Tjolöholm nära Kungabacka denna söndag i senare delen av maj 2018 var, som traditionen bjuder, väldigt fint med härlig temperatur och med sol både på och från ovanstående avbildade klarblåa himmel. Vad var mer lämpligt än att ta en flygtur över bilutställningsområdet med en gyrokopter? Eller är gyrokoptern på bilden kanske upphängd i spindelväv, rotorbladen står ju stilla? Nix, både bladen och flygetyget rör på sig, och den gula maskinen har med all säkerhet startat sin färd i Kungsbacka eller möjligen i Fjärås. Föregående dag var det nämligen en gyrokopterträff med 20-25 maskiner hos Kungsbacka Ultralätt Flygklubb, norra Europas största träff för dessa farkoster, fast träffplatserna brukar variera.

Eventuellt så är det Richard Wanderydz från Kungsbacka som flyger den gula maskinen över Tjolöholmsområdet, han lär vara den ende i Halland som har en sådan. Eventuellt så ropade speakern ut information om flygmaskinen med pilot men det kunde jag i så fall inte höra. Och denna maskin, det tror jag är en gyrokopter av fabrikatet MTO Sport (MTOsport). En sådan gyrokopter sägs en gång ha flugit runt den australiska kontinenten med en flygtid på 99 timmar, så kilometrarna från Kungsbacka eller Fjärås till Tjolöholm var ju ingen utmaning.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Fotnot: Blogginlägg från abandowest kommer framöver och tills vidare att publiceras lite sporadiskt och inte med tre dagars intervall som tidigare / Blog posts from abandowest will forward on and until further notice be published a little sporadically and not at three day intervals as before.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Detta inlägg publicerades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Flyg, Flygplan, Foto + journalist, Foto journalistik, Fotoblogg, Halland, Photo + joutnalist, Photo blog, Photo journalism, Sommar, Uncategorized, Väder, Veteranbilar och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.