Tunnelseende längs vägen mot Brugge i Flandern …

… i Belgien och vid återresa mot Den Haag-området i Holland – kanske ett inlägg bara för tunneldiggare

Hyrd Ford Fiesta ”hemma” i garaget – Rijswijk, Holland – augusti 2018

Vi tog lokaltåget (Sprinter) till Delft (cirka 5 minuter + promenad) och hyrde bilen ”som vanligt” av Köhler AutoRent i Delft, åkte till garaget i Rijswijk utanför Den Haag och lämpade in några små väskor och styrde sedan mot syd/sydväst. En liten Ford Fiesta, en bra bil men lite klen vid acceleration och omkörningar, den tog oss i alla fall utan problem ut på och vidare längs holländska och belgiska motorvägar.

Eriba husvagn liksom vi på väg söderut på A4 – Zuid-Holland – augusti 2018

En husvagn med dragbil framför sig på väg söderut, mot Belgien närmast eller mot Frankrike eller mot, ja, ännu längre bort, eller kanske bara till den egna holländska kusten. En ERIBA husvagn är det i alla fall och den husvagnstillverkarens historia började 1923 med en nystartad verkstad för vagn- och karossbygge i Bad Waldsee i Tyskland, Alfons Hymer hette mannen som startade företaget.

Alfons hade en son som hette Erwin och denne hade målsättningen att utveckla företaget. I samarbete med en ingenjör vid namn Erich Bachem skapade dessa båda 1957 en husvagn benämnd Troll och året därpå påbörjades serieproduktion av en husvagn som fick namnet Eriba efter ERIch BAchem. En annan modell hette och heter Hymer efter Alfons och Erwins efternamn och 1982 lanserades husbilen Hymercar. – Denna långa notis men ändå kortfattade information är skriven med anledning av en husvagn, som råkade hamna på bild, på väg söderut på väg A4 i trakterna av tätorten Steenbergen i provinsen Noord-Brabant.

Akvedukt under Oude Tonge-Steenbergen-Benedensas (Steenbergse haven) – Noord-Branbantse, Holland – augusti 2018

Den här arkitektoniska konstruktionen är en akvedukt som heter Steenbergen aan Zee under vilken motorvägen A4 mot Antwerpen (i bilens riktning) är dragen med 4,6 meters höjd och avstånd mot betongen. Vattnet som flyter ovanför i akvedukten nära tätorten Steenbergen heter Oude Tonge-Steenbergen-Benedensas enligt kartan, och är ett biflöde till Steenbergse Vliet. – I november 2014 öppnades akvedukten för vägtrafik, då hade redan vattentrafiken ovanför flutit under mer än ett år. – Även en akvedukt över en motorväg har ju en omgivning och en historia.

Frans Tijsmanstunnel under Kanaaldok, Antwerpen, Belgien – augusti 2018

Frans Tijsmans (1920-1967) var en kristdemokratisk lokalpolitiker (för CVP) från Antwerpen och han spelade en viktig roll i utvecklingen av stadsdesign och fysisk planering i staden och dess omgivning. Den här tunneln under Kanaaldok norr om Antwerpen, en del av motorvägen R2, invigdes samma år som Frans avled och den är uppkallad efter honom och den heter Frans Tijsmanstunnel. Den är 820 meter lång och den är avgiftsfri. Vattnet ovanför är ett separat sidoflöde till Schelde, en dock- och hamnområde som är ungefär tretton meter djupt och där ligger bland annat smala kanalbåtar och bogserbåtar förtöjda.

Jag har egentligen en konstant släng av klaustrofobi (cellskräck) och den innefattar även tunnlar under vatten eller genom berg eller något liknande, men likt förbenat så vill jag ändå gärna passera under och igenom det som finns i den vägen, på den vägen som leder igenom tunneln. Nyfiken är jag helt enkelt, och i detta fall på att färdas genom de tre tunnlar som skulle förkorta vår resa mot Brugge i Belgien, förbi norra delen av Antwerpen.

Än mer intressant, och längre, var emellertid den tunnel som vi genomfor på återresan, den leder under det vatten som i Nederländerna bildar infart mot belgiska Antwerpens hamn (den näst största hamnen i Europa, Rotterdam har den största). Den långa tunneln under Schelde, eller Westerschelde, var ett tunnelprojekt som blev färdigt så sent som 2003. Mer om detta längre ned. – En släng av akrofobi, höjdskräck, har jag också men den utlöses inte under tunnelåkande.

R2, Liefkenshoektunnel, Antwerpen – augusti 2018

Liefkenshoekstunnel är en betal-vägtunnel för motorvägen R2 och ringvägen som omger Antwerpen och hamnområdet, mellan Antwerpen och Beveren. Tunneln ligger under floden Schelde, mitt emellan Tijsmanstunnel och Beverentunnel. Tre tunnlar alltså under olika delar av Schelde och dess hamninstallationer. – Namnet är hämtat från det närliggande Fort Liefkenshoek. Tunneln byggdes mellan 1987 och 1991 och den är 1370 meter lång. 2014 färdigställdes också en 6750 meter lång järnvägstunnel som kallas Antigoontunnel eller ibland kallas den också Liefkenshoekspoortunnel.

Apropå Beveren, alltså den Antwerpen närliggande kommun som nämndes här ovan, så har den staden haft ett hyfsat bra fotbollslag, K.S.K Beveren. K.S.K står för Koninklijke Sportkring, Kungliga SportKretsen ungefär. Klubben kallades ibland för Lilla Anderlecht. – K.S.K Beveren har dock haft ekonomiska problem och innefattar nu ett damlag och inget annat, däremot så finns en sammanslaget lag som heter KV Red Star Waasland-Beveren och som i det närmaste är en efterföljare till K.S.K. – Waasland-Beveren spelar i Belgiska Första Division A (tidigare Jupiler Pro League).

R2, Beverentunnel (Breda Rotterdam tunnel) – Antwerpen – augusti 2018

KSK Beveren var särskilt duktigt i slutet av 1970-talet och i början av 1980-talet (fast då hette laget S.K. Beveren, K.S.K Beveren blev namnet 1984) med två nationella mästerskap och två nationella cup-vinster. – Nu kan jag nog komma fram till vad jag egentligen vill säga, nämligen att jag och två kollegor var på tjänsteresa för ett antal år sedan till ett företag i dessa trakter och träffade några herrar och vi åt lunch med dem. Samtalet kom in på fotboll och någon av belgarna pekade på en kollega och sa: ”han har gjort mål på Milan!

Det visade sig att den utpekade spelat fotboll för just SK Beveren och att det laget spelat i den europeiska Cupvinnar-cupen 1978-1979 och att lilla Beveren i mars 1979 på den lilla hemmaarenan Freethiel Stadion besegrat det italienska storlaget Internazionale Milan från Milano med 1-0 (0-0 i första matchen) och att deras arbetskamrat gjort det enda målet i matchen, segermålet! Beveren gick vidare från kvarten men förlorade sedan semifinalen mot Barcelona genom två 0-1-förluster.

För att återgå till tunnlar av betong: Beverentunnel är också den en R2 motorvägstunnel, avgiftsfri, och det finns också en järnvägstunnel med samma namn. Tunnlarna ligger under Waaslandskanaal, som förbinder Waaslandhaven med Scheldt, och tätorten Kallo är belägen i närheten. Tunneln är totalt 1475 meter lång. Tunneln var klar redan 1978 men öppnades för trafik först 1991. Järnvägstunneln kom i bruk 2014.

A11, Zelzatetunnel under Gent-Terneuzen-Kanal – augusti 2018

Zelzatetunnel togs i drift 1968 och den 485 meter långa tunneln låter trafiken på väg A11/E34 passera i 2×2 körfält i vardera riktningen under Kanaal Gent-Terneuzen, ibland kallad Zeekanaal (Havskanalen). Den förbinder staden Gent i Belgien med Schelde (och Nordsjön) vid den nederländska staden Terneuzen, bara några hundratal meter från Westerscheldetunnel (som beskrivs längre ned). Zelzatetunnels tak ligger bara 1 meter under kanalens botten och där ovanför är det möjligt att sjöfara med 12 meters djupgående. En ny och sydligare belägen tunnel är planerad att byggas, vilket förmodligen kommer att ske i början av 2020-talet.

Zelsate är en tätort och kommun (i Belgien) och den delas i två hälfter av Kanaal Gent-Terneuzen. En klaffbro och den beskrivna tunneln förbinder de båda stadsdelarna. Zelate har varit känt för närliggande förorenande industrier, vilket har inneburit den lägsta luftkvaliteten i hela landet. Ett stort stålverk har dock nyligen genomfört en stor investering och minskat utsläppen med 90% (enligt Wikipedia).

Hotel De Barge – Kanaal Gent-Brugge, Västflandern, Belgien – augusti 2018

Detta var vårt boende, det fast förankrade båthotellet Hotel De Barge vid Kanaal Gent-Brugge i Brugge i Västflandern i Belgien. Ser inte mycket ut för världen men var utomordentligt trevligt att bo i. På sängen vid ankomsten låg flytvästar. Frukosten, som intogs i och under vattenlinjen, var superb, och gräsänder tittade suktande in på de nyss uppstigna frukostmatgästerna.

N62 Westerscheldetunnelweg, 6,6 km lång – augusti 2018

Westerscheldetunnel, som ingår som en en del av Deltawerkenvar ett delmål för vår lilla hyrbilstripp, förutom Brugge och begravningsområdet för stupade i första världskriget, beläget i trakterna av Ipres i Västra Flandern i Belgien. Tunneln är som synes en betaltunnel och avgiften erlägges långt efter (eller före) den norra tunnelmynningen. – Nyss nämnda Deltawerken är en serie konstruktionsprojekt i sydvästra Nederländerna för att skydda stora delta-landområden runt floderna Rhen-Meuse-Scheldt från havets krafter.

N62 Westerscheldetunnelweg, 6,6 km lång – augusti 2018

Man behöver nog titta på en karta för att förstås hur den här södra Flanderndelen av Holland vid Terneuzen genom tunneln knyts ihop med den norra flikiga delen av landet via den norra tunnelmynningen vid staden Ellewoutsdijk. – Westerscheldetunnel öppnades så sent som i mars 2003, innan dess var det färja som gällde eller omvägen via vägar i Antwerpen. Det går fortfarande att åka färja över vattnet mellan Vlissingen på den numera landbundna ön Walcheren och söderut mot Breskens i Flandern eller vice versa förstås.

N62 Westerscheldetunnelweg – Zeeland, Holland – augusti 2018

Westerscheldetunnel har borrats ut i en längd av 6600 meter (6,6 kilometer alltså) och är ett unikt projekt. De flesta tunnlar i Europa har skapats i hårda bergsmaterial, vilket borde vara besvärligare än att tillverka en tunnel i bottendelen av Westerschelde, men så enkelt är det inte. Det var första gången i Västeuropa i alla fall som en tunnel med den här längden har borrats genom sand och lera. – Vi i Sverige kan ju minnas besvärligheterna i samband med bygget av järnvägstunneln under Hallandsås (Hallandsåstunneln), drygt 8,7 kilometer lång (8710 meter respektive 8722 meter beroende på tunnelriktning). Den började planeras 1975, tunneldrivningen påbörjades 1992 och invigningen skedde i december 2015. Inget snabbprojekt precis.

Westerschelderunnels djupaste del befinner sig omkring sextio (60) meter under vattenytan vid sjöleden Pas van Terneuzen; varje tunneldel har 11,3 meters bredd och 4,3 meters höjd och består av 2×2 körfält. Vid den södra tunneldelen har vägsträckningen under 1200 meters längd en stigning på 4,5% och det märks även om man kör utför i nedförsbacke mot norr, jag lovar.

Laerdalstunnelen i Norge (var annars?) är världens längsta vägtunnel, 24,5 kilometer lång, så där ligger ju Westerscheldetunnel efter vad det gäller längd. Här är en lista över de längsta tunnlarna i världen alla kategorier.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Detta inlägg publicerades i Båtar och fartyg, Betongmur, Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Delft, Fashion, Fordon, Foto + journalist, Foto journalistik, Fotoblogg, Holland, Motor, Nederländerna, Photo + joutnalist, Photo blog, Photo journalism, Photo journalist, Sommar, Street photography, Trafik, Uncategorized, Vatten, Väder och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.