… trots att han konstruerade urtypen till Volkswagen …
⇓Bilden på Ferdinand Porsche är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Porsche.
… nej, det intressanta var spänningen med racerbilar och tävlandet med dem, tyckte Ferdinand. Han levde mellan åren 1875 – 1951, han blev 1917 hedersdoktor vid Wiens Tekniska Universitet och han blev ett antal år senare också hedersdoktor vid Stuttgarts Universitet.
1931 bildade han ett eget företag, Porsche Konstruktionsbüro für Motoren-Fahrzeug-Luftfahrzeug und Wasserfahrzeug, där han satt i ledningen ända tills han gick bort 1951.
Under det andra världskriget och med nazistpartiet vid makten så sattes företaget i arbete med diverse militära fordon, bland annat Kübelwagen, en jeepvariant av prototypen till folkvagnen, ”Bubblan”.
Startskottet för utvecklingen av Volkswagen Typ 1 kom då Ferdinand Porsche gavs uppdraget av Adolf Hitler att konstruera en bil för det tyska folket. I mars 1934 talade Adolf, vid öppnandet av den internationella bilutställningen i Berlin, om byggandet av en bil för den breda tysk befolkningen och i juni skrevs kontrakt med Tyska riket om att bygga en prototyp till Volkswagen.
Sonen Ferry Porsche skapade 1948 den egna bilmodellen Porsche 356 och det var han som ledde företaget från faderns död och fram till 1972. Ferry, som föddes 1909 och avled 1998, var en mycket kompetent företagsledare.
På grund av familjestridigheter så fattade Ferry och andra inom familjen 1972 beslutet att släppa taget om företaget och att bjuda ut det publikt. Ferry och systern Louise och barn blev i stället aktieägare.
(Porsche 997 ingår i 911-serien och har tillverkats från 2004).
De första åren efter Ferdinand Porsches död ägnades huvudsakligen åt att utveckla modell 356, den första Porschen, som tillverkades fram till 1965. Den hade blivit väldigt framgångsrik och under perioden lämnade omkring 78 000 Porsche 356:or fabriken. 1964 lanserades 911-versionen och man kan väl lugnt säga att också den var lyckad och den har blivit en legendarisk bilmodell.
911:an designades av Ferry Porsches äldste son, Ferdinand Alexander ”Butzi”, och den hette från början 901. Den franska biltillverkaren Peugeot klagade dock, deras modeller hade liknande nummer, och Porsche ändrade vänligen beteckningen till 911. Den benämningen är en av bilhistoriens mest berömda.
Fotnot 1: faktauppgifterna är i huvudsak hämtade från den här boken: – ”Historien om Porsche, Stuart Gallagher / Helen Smith – 2004 Parragon”
Fotnot 2: färgbilderna är från Västkustloppet 2012 – Falkenbergs Motorbana
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o