… vid Varberg Nord + KdF-Wagen, Joseph Ganz och lite till
Volkswagen VW 16 Beetle Cabriolet 2013, automatisk växellåda, 160 hästkrafter, toppfart 205 km/tim. Det låter inte som de Volkswagen-bubblor som jag körde på 1960- och 1970-talen. Inte alls. Här lär en tvärställd motor sitta framtill, under huven, där tidigare i klassiska VW-versioner bagaget skulle samsas med bensintanken och reservhjulet, och bakhjulsdriften har blivit förvandlad till framhjulsdrift. Bensintanken sitter förresten placerad strax framför bakaxeln. Priset för detta kraftpaket ligger en bit över 200.000 kronor tror jag, om bilen inte har rullat så mycket.
Välputsade var alla fordonen som under paraplynamnet VolksBlast i juli 2013 stod uppställda på gräsytan vid Toveks Bil vid Varberg Nord, som är ett industriområde och också ett rastställe med bensinstation, hamburger-restauranger med mera och detta område ligger intill den norra av- och påfarten till motorvägen E6/E20. Välputsad var även den röd/svarta Volkswagen Kleinbuss 244 från 1963 som är avbildad på den större bilden här ovanför. Jämfört med fartåket på den första bilden så har denna lilla buss bara 42 hk och kan inte konkurrera med hastighet men däremot med invändigt utrymme.
VolksBlast är en ”Vintage Volkswagen Car Show” som hölls första gången 1998 i South Miami i Florida, USA. 2013 hade utställningen alltså grenat av sig till Varberg.
En i första hand röd men flerfärgad tvåsitsig Volkswagen 1500 LIM 60 hk från 1970 är detta. Den ser lite avhuggen ut men blänker i alla fall som alla de andra fordonen som är utställda på gräsytorna vid VolksBlast utställning vid Varberg Nord. Nedan en lastvagn, en Volkswagen Pick-Up 1968 med 48 hästkrafters motor.

Volkswagen Pick-Up 48 hk 1968 – Volksblast 2013 – Varberg Nord – 2013-07-18
En Volkswagen de Luxe 1951, 25 hästkrafter, med en bild i bakgrunden som föreställer Hitler och hans favoritdesigner Ferdinand Porsche, vilka 1938 granskar en prototypmodell av en KdF-Wagen, något som kom att utvecklas till den berömda Volkswagen ”Beetle”, folkvagnsbubblan.
KdF stod för ”Kraft durch Freude” (”Kraft genom glädje” ungefär). Tyska arbetare kunde köpa och samla på frimärken för 5 D-Mark/st och ansöka om att få köpa en KdF-Wagen när fabrikens produktion kommit igång och framställt de aktuella bilarna.
Platsen där den bruna folkvagnen från 1951 står uppställd och där bilden med Hitler hänger på väggen är det mycket besöksvärda Lowman Museum i Den Haag i Nederländerna. Den svarta bilen bakom VW:n är en Mercedes-Benz 170 H från 1936.
Det lär vara så att den verkliga designern bakom Volkswagen-konceptet i själva verket var en judisk ingenjör vid namn namn Joseph Ganz (1898-1967). Hans bil Standard Superior ställdes ut på Internationale Auto- und Motorradausstellung in Berlin i februari 1933 och den nyligen tillträdde kanslern Hitler var höggradigt imponerad. Ferdinand Porsche blev även han involverad i Hitlers bilprojekt och han utvecklade prototyper baserade på Ganz design. Den judiske Ganz blev emellertid inom kort arresterad av Gestapo, falskeligen anklagad för utpressning mot bilindustrin. Han blev dessbättre frisläppt efter kort tid men insåg att han inte kunde stanna kvar i Tyskland och flydde 1934 landet. Joseph Ganz levde fram till 1967 men avled det året helt obemärkt i Australien, medan Ferdinand Porsche blev den som skördade alla de framgångar som detta projekt ledde fram till.
En liten modell av en äldre folkabuss, VW typ 1 med delad framruta, såg jag 2013 i ett fönster i den gamla lilla staden Brielle (eller Den Briel) på ön Voorne-Putten i Zuid-Holland i sydvästraNederländerna.
Fotnot: Den välkända VW-bubblan tillhör modelltyp 1, VW-bussarna och Pickup-modellerna tillhör modelltyp 2 och VW 1500/VW 1600 tillhör typ 3.
o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o
Vansinnigt intressant!
GillaGillad av 1 person