Luftkylt i tempererat sommarväder med VolksBlast 2013 …

… vid Varberg Nord + KdF-Wagen, Joseph Ganz och lite till

Volkswagen Beetle 2013 - Volksblast 2013 - Varberg Nord - 2013-07-18

Volkswagen Beetle 2013 – Volksblast 2013 – Varberg Nord – 2013-07-18

Volkswagen VW 16 Beetle Cabriolet 2013, automatisk växellåda, 160 hästkrafter, toppfart 205 km/tim. Det låter inte som de Volkswagen-bubblor som jag körde på 1960- och 1970-talen. Inte alls. VW-logoHär lär en tvärställd motor sitta framtill, under huven, där tidigare i klassiska VW-versioner bagaget skulle samsas med bensintanken och reservhjulet, och bakhjulsdriften har blivit förvandlad till framhjulsdrift. Bensintanken sitter förresten placerad strax framför bakaxeln. Priset för detta kraftpaket ligger en bit över 200.000 kronor tror jag, om bilen inte har rullat så mycket.

Volkswagen Kleinbuss 244 1963 - Volksblast 2013 - Varberg Nord - 2013-07-18

Volkswagen Kleinbuss 244 1963 – VolksBlast 2013 – Varberg Nord – 2013-07-18

Volksblast 2013 kopieraVälputsade var alla fordonen som under paraplynamnet VolksBlast i juli 2013 stod uppställda på gräsytan vid Toveks Bil vid Varberg Nord, som är ett industriområde och också ett rastställe med bensinstation, hamburger-restauranger med mera och detta område ligger intill den norra av- och påfarten till motorvägen E6/E20. Välputsad var även den röd/svarta Volkswagen Kleinbuss 244 från 1963 som är avbildad på den större bilden här ovanför. Jämfört med fartåket på den första bilden så har denna lilla buss bara 42 hk och kan inte konkurrera med hastighet men däremot med invändigt utrymme.

1 - DSC_0789 kopiera

VolksBlast är en ”Vintage Volkswagen Car Show” som hölls första gången 1998 i South Miami i Florida, USA. 2013 hade utställningen alltså grenat av sig till Varberg.

Volkswagen 1500 LIM 117, 1970 - Volksblast 2013 - Varberg Nord - 2013-07-18

Volkswagen 1500 LIM 117, 1970 – VolksBlast 2013 – Varberg Nord – 2013-07-18

En i första hand röd men flerfärgad tvåsitsig Volkswagen 1500 LIM 60 hk från 1970 är detta. Den ser lite avhuggen ut men blänker i alla fall som alla de andra fordonen som är utställda på gräsytorna vid VolksBlast utställning vid Varberg Nord. Nedan en lastvagn, en Volkswagen Pick-Up 1968 med 48 hästkrafters motor.

Volkswagen Pick-Up 1968 - Volksblast 2013 - Varberg Nord - 2013-07-18

Volkswagen Pick-Up 48 hk 1968 – Volksblast 2013 – Varberg Nord – 2013-07-18

Volkswagen de Luxe 1951 - Louwman Museum - Den Haag - 2013

Volkswagen de Luxe 1951 – Louwman Museum – Den Haag – 2013

FrimärkeEn Volkswagen de Luxe 1951, 25 hästkrafter, med en bild i bakgrunden som föreställer Hitler och hans favoritdesigner Ferdinand Porsche, vilka 1938 granskar en prototypmodell av en KdF-Wagen, något som kom att utvecklas till den berömda Volkswagen ”Beetle”, folkvagnsbubblan. KdF-Wagen 1938KdF stod för ”Kraft durch Freude” (”Kraft genom glädje” ungefär). Tyska arbetare kunde köpa och samla på frimärken för 5 D-Mark/st och ansöka om att få köpa en KdF-Wagen när fabrikens produktion kommit igång och framställt de aktuella bilarna.

logo-louwmanmuseumPlatsen där den bruna folkvagnen från 1951 står uppställd och där bilden med Hitler hänger på väggen är det mycket besöksvärda Lowman Museum i Den Haag i Nederländerna. Den svarta bilen bakom VW:n är en Mercedes-Benz 170 H från 1936.

Josepg Ganz 2 1934 kopiera

Det lär vara så att den verkliga designern bakom Volkswagen-konceptet i själva verket var en judisk ingenjör vid namn namn Joseph Ganz (1898-1967). Hans bil Standard Superior ställdes ut på Internationale Auto- und Motorradausstellung in Berlin i februari 1933 och den nyligen tillträdde kanslern Hitler var höggradigt imponerad. Josepg Ganz Standard Superior1934Ferdinand Porsche blev även han involverad i Hitlers bilprojekt och han utvecklade prototyper baserade på Ganz design. Den judiske Ganz blev emellertid inom kort arresterad av Gestapo, falskeligen anklagad för utpressning mot bilindustrin. Han blev dessbättre frisläppt efter kort tid men insåg att han inte kunde stanna kvar i Tyskland och flydde 1934 landet. Joseph Ganz levde fram till 1967 men avled det året helt obemärkt i Australien, medan Ferdinand Porsche blev den som skördade alla de framgångar som detta projekt ledde fram till.

Modell av VW-buss i ett fönster - Den Briel, Nederländerna - 2014

Modell av VW-buss i ett fönster – Den Briel, Nederländerna – 2014

En liten modell av en äldre folkabuss, VW typ 1 med delad framruta, såg jag 2013 i ett fönster i den gamla lilla staden Brielle (eller Den Briel) på ön Voorne-PuttenZuid-Holland i sydvästraNederländerna.

Motorn på det rätta stället - Varberg - 1972

Motorn på det rätta stället – Varberg – 1972

Fotnot: Den välkända VW-bubblan tillhör modelltyp 1, VW-bussarna och Pickup-modellerna tillhör modelltyp 2 och VW 1500/VW 1600 tillhör typ 3.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annonser
Det här inlägget postades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Fordon, Fotoblogg, Halland, Motor, Nederländerna, Photo blog, Semester, Sommar, Uncategorized, Varberg, Veteranbilar och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Luftkylt i tempererat sommarväder med VolksBlast 2013 …

  1. Ia skriver:

    Vansinnigt intressant!

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s