Tonga 2009 – med Chathams Pacific från Tongatapu till …

… Vava’u och åter via Ha’apai till Tongatapu

Chathams Pacific - Allison Convair 440/580 - Tonga Fuaʻamotu Airport - 2009-10-01

Chathams Pacific – Allison Convair 440/580 – Tonga Fuaʻamotu Airport – 2009-10-01

Vi skulle flyga rutten TBU-VAV, från Fuaʻamotu International Airport (eller egentligen Fua’amotu Domestic Airport) på Tongas huvudö Tongatapu till Vavaʻu International Airport, båda flygplatserna är belägna inom ö-riket Tongas gränser. Flygets beteckning var CP 716, maskinen (ZK-CIE) var en General Dynamics Allison Convair 440/580 och flygbolaget var det Nya Zeeländska företaget Chathams Pacific, ett dotterbolag till Air Chathams Ltd, som dock sedan 2013 inte längre flyger på Tonga. Ett nytt flygbolag som heter Real Tonga har ersatt och flyger numera på de aktuella rutterna. Air Chathams är stationerat på Tuuta Airport på Chatham Islands, som ligger 800 km öster om Nya Zeeland. Vår ressträckas längd var 280 km enkel resa, inte så långt, resan tog ungefär 50 minuter, vilket låter som att Chathams inte hade så bråttom. Det kan jag inte påstå att vi hade heller, egentligen.

Chathams Pacific - Tonga Fuaʻamotu Airport - 2009-10-01

Chathams Pacific – Tonga Fuaʻamotu Airport – 2009-10-01

Jag hade fått tillfälle att följa med tre vänner för att segla i vattnen vid Tongas nordliga ögrupp Vava’u i norra delen av Stilla Havet (Pacific Ocean). Två av de andra tre hade gjort samma sak några år tidigare, seglat vid Vava’u alltså. Själv är jag landkrabba liksom den tyske vännen, men en av oss fyra var erfaren seglare och likaså mycket kunnig i mekanik (bra att veta om segelbåtens motor, vid eventuellt behov av den, skulle strejka, vilket den gjorde vid ett tillfälle). Detta inlägg handlar emellertid endast om flygresan till Vava’u och åter. Tyske Peter var den som hade sytt ihop den totala resan och det är han som står vid incheckningsdisken på bilden ovan.

Chathams Pacific - Tonga Fuaʻamotu Airport - 2009-10-01

Chathams Pacific – Tonga Fuaʻamotu Airport – 2009-10-01

Allt möjligt förutom passagerare lastades också in i planet, vilket jag fick erfara på återresan. En last med fisk av något slag hade uppenbarligen läckt och runnit ut på min lilla resväska som jag hade med på den här trippen. Upptäckte det först på hotellet i Nuku’alofa och kunde inte genast komma underfund med vad det var som luktade så illa och varifrån stanken kom. Efter ett tag kunde jag spåra källan till odören, det var min lilla resväska som var kontaminerad med fisklake, väskan var tillverkad i textilmaterial och hade absorberat droppet från fiskförpackningen. Det var inget att göra åt, jag ville inte slänga väskan, men lukten höll i sig månader efter hemkomst till Sverige. Väskan finns kvar, delvis missfärgad, men lukten är borta sedan länge.

Chathams Pacific - Allison Convair 440/580 - Tonga Fuaʻamotu Airport - 2009-10-01

Chathams Pacific – Allison Convair 440/580 – Tonga Fuaʻamotu Airport – 2009-10-01

Liten vulkanisk ö - Tonga - 2009-10-01

Liten vulkanisk ö – Tonga – 2009-10-01

Tonga (Puleʻanga Fakatuʻi ʻo Tonga) är en självständig stat och en arkipelag som består av 176 utspridda öra, varav 52 av dem är bebodda, och en av de obebodda syns på den lilla bilden till vänster. De flesta av öarna är av vulkaniskt ursprung medan några är stora korallöar, som huvudön Tongatapu med huvudstaden Nuku’alofa och den internationella flygplatsen vid byn Fua’amotu.

Chathams Pacific - mot Vava'u - 2009-10-01

Chathams Pacific – mot Vava’u – 2009-10-01

Efter att ovanstående bild fotograferats i planet så har vi landat på Vava’u International Airport (VAV) och tagit oss till hamnen i huvudorten Neiafu, där den hyrda segelbåten låg förtöjd. Vi har seglat under en veckas tid och råkat ut för en tsunamivarning sedan vi återkommit till Neiafu (vi råkade ut för jordbävning och en tsunami på Samoa dagen innan vi skulle flyga mot Tonga), men den här gången på Tonga var det falsklarm. Detta är kortfattat hur vi fördrivit tiden på vattnen i Vava’us arkipelag, nu är vi och ni åter på den internationella flygplatsen⇓ vid Lupepau’u på Vava’u. Så där värst internationell är den inte i dag, den trafiken hamnar i stället på Fua’amotu International Airport på huvudön, den flygplats som vi utgick från.

Vava'u International Airport - 2009-10-08

Vava’u International Airport – 2009-10-08

Vava’u International Airport är belägen 10 km norr om Vava’us huvudort Neaifu. Flygplatsen är, som jag skrev innan, knappast någon internationell flygplats längre men internationellt privatflyg och charter kan fortfarande använda flygplatsen om de först kontaktar Tonga Airports Ltd. Inrikes sker flygningar från Vava’u förutom till Tongatapu också till öarna eller ögrupperna Ha’apaiNiuafo’ou and Niuatoputapu.

Vava'u International Airport - 2009-10-08

Vava’u International Airport – 2009-10-08

Chathams Pacific Flight CP 727 (CK-CIF) anländer - 2009-10-08

Chathams Pacific Flight CP 727 (CK-CIF) anländer – 2009-10-08

Chathams Pacific Flight CP 727, ZK-CIF, också det en Allison Convair 440/580, skulle bära oss åter till Tongatapu efter en mellanlandning på HPA, Lifuka Island Airport (eller Ha’apai Airport eller Salote Pilolevu Airport) på ögruppen Ha’apai.

Chathams Pacific - Allison Convair 440/580 - Vava'u International Airport - 2009-10-08

Chathams Pacific – Allison Convair 440/580 – Vava’u International Airport – 2009-10-08

Ha’apai råkade mycket illa ut i januari 2014, då den tropiska orkanen eller cyklonen Ian härjade Fiji och just ögruppen Ha’apai på Tonga. Sent på dagen den 10:e januari förklarade Tongas premiärminister Lord Tu’ivakano undantagstillstånd efter det att cyklonen Ian hade intensifierats till en kategori 5-klassad (enligt australisk skala) allvarlig tropisk orkan, eller cyklon, med en styrka i vindbyarna av 287 km/h, vilket skulle motsvara ungefär 80 m/sek, medan medelvindstyrkan pendlade mellan cirka 55 och 65 m/sek.

Otroligt nog tycks bara en enda människa ha fått sätta livet till, men 1.130 byggnader förstördes helt eller delvis och andra fick omfattande skador. Omkring 2.300 människor blev hemlösa. Skadekostnaderna beräknades till uppemot 400 mkr och då skall man veta att det endast bor omkring 7.000 människor på de 51 olika öarna, eller kanske snarare på de 17 huvudöarna. Då nationen Tonga själv inte hade tillräckliga resurser att klara hjälp och återuppbyggnad på Ha’apai vädjades om internationell hjälp och den kom i form av pengar, utrustning, maskiner och personal från i första hand Nya Zeeland, Australien, Japan, Kina och Frankrike,

Orkanen Ian stormade in som en del av 2013-2014 års cyklonsäsong.

Salote Pilolevu Airport Ha'apai - flygplats med många namn - 2009-10-08

Salote Pilolevu Airport Ha’apai – flygplats med många namn – 2009-10-08

Passagerare för ombordstigning på flyget mot Tongatapu - Lifuka Island Airport - 2009-10-08

Passagerare för ombordstigning på flyget mot Tongatapu – Lifuka Island Airport – 2009-10-08

Vänthallen på Lifuka Island Airport - 2009-10-08

Vänthallen på Lifuka Island Airport – 2009-10-08

Utan att egentligen veta så tror jag att kvinnorna bär en vävd dräkt som kallas tupenu eller möjligen ta’ovala och som används vid ceremonier. Kanske skall kvinnorna till Tongatapu för en begravning, de har ju svart dress under den grovt vävda dräkten. Jag läste någonstans att i samband med begravning så bär kvinnorna ”enormt stora ta’ovala”, så förmodligen är det ta’ovala som vi ser på bilden härovan.

En väg korsar start- och landningsbanan - Lifuka Island Airport - 2009-10-08

En väg korsar start- och landningsbanan – Lifuka Island Airport – 2009-10-08

Nog blev man en aning förvånad över att konstatera, att en väg korsade start- och landningsbanan på Lifuka Island. Dessbättre användes bommar för att stoppa trafiken från att korsa banan samtidigt som flygplanet. Om man tittar på kartan⇓nedan så kan man bättre förstå varför dessa framfarter korsas.

1 - Flygplatsen på Ha'apai - karta

Solen tänker gå till ro vid Nuku'alofa - Tonga - 2009-10-08

Solen tänker gå till ro vid Nuku’alofa – Tonga – 2009-10-08

Därnere någonstans i Nuku’alofa, vid stranden, ligger Waterfront Lodge, där vi skulle övernatta och sedan tillbringa kommande dag i denna Tongas huvudstad (cirka 25.000 invånare) innan en ny resa vidtog tidigt, tidigt, den därpå följande morgonen. Avresa 02:00 lokal tid mot Aukland NZ var det sagt, men flyget var försenat, så väntan i den enkla flygplatsbyggnaden (dock inte den på bild nedan) blev det som gällde.

Fua'amotu Domestic Airport - Tonga - 2009-10-08

Fua’amotu Domestic Airport – Tonga – 2009-10-08

På Fua’amotu Domestic Airport, återvändande från Vava’u, var vi i alla fall väntade. Kanske inte just vi fyra men själva flighten var väntad och några av de övriga passagerare var förmodligen efterlängtade av släktingar eller vänner på Tongatapu. Klockan närmade sig 18:00, kvällsmörkret var i antågande och det kändes som att  det var dags att installera sig på Waterfront Loge för att sedan finna något att äta.

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

Annonser
Det här inlägget postades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Flyg, Fotoblogg, Photo blog, Semester, Tonga, Uncategorized, Vatten, Väder och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s