Bilder från Varbergs flygplats på Getterön i Varberg …

… på 1970-talet och senare, blandat med ett par fotbollsbilder

SE-SXI – Scheibe-Bergfalke II/55 1958 + stöttare och en VW – Varbergs Flygplats, Getterön – 1969

Flygfältet på Getterön strax intill Varbergs tätort stod klart 1938. Då hade Varbergs Flygklubb redan bildats, 1937, på konditoriet Mignon vid torget i Varberg. Klubben hade ett flygplan, ett glidflygplan (LH 21 Zögling), men först inget flygfält alltså, så sjöis (Fävren) och den breda stranden i Björkäng syd om Varberg fick duga som start- och landningsbana. Fast när flygfältet på Getterön var färdigt 1938, då fanns inget att flyga med, eftersom glidflygplanet hade havererat och blivit skadat. Om allt detta förtäljer ”En flygklubbs historia – Varbergs Flygklubb 50 år”, i en jubileumsbok utgiven 1987.

SE-JNT -Robinson R-44 II 2008 – Wheels & Wings på Getterön – juli 2012

Denna SE-JNT Robinson R-44 II, som var tillverkad 2008 i Tjeckien, flög rundturer för betalande över Varberg i samband med Wheels & Wings 2012. Företaget Copterflyg AB, som flög denna maskin, köptes upp året efter, 2013, av Heliholding, som har sin bas i Östersund  (ganska långt från Varberg).

Goodyear luftskepp på Varbergs flygplats, Getterön – augusti 1974

Luftskeppet Europa, med heliumfylld ballong, en Goodyear-”blimp” med företagets logga på sidorna, gästade i augusti 1974 flygfältet på Getterön. Skeppet var byggt 1972, var baserat i Italien och hade enligt uppgift en längd av 63 meter. Modellen hette GZ-20, där GZ står för Goodyear-Zeppelin efter Goodyears tidigare samarbete med det tyska företaget. Föregångarna av den här modellen, före Europa, var America och Columbia, men Europa var den första Goodyear-”blimpen” som trafikerade lufthaven utanför USA.

Blimp är  benämningen på engelska för ett mjukt luftskepp, en mjuk ballong till skillnad från en zeppelinare, som har ett metallskelett och alltså är styv i konstruktionen.

SE-FNA – de Havilland DH 82A Tiger Moth II 1939 – Getterön, Varberg – 2012

Wheels & Wings på Getterön 2012 och en Tiger Moth i luften, en de Havilland DH 82A från 1939 (1941 enligt Transportstyrelsen). Planet levererades 1939 från de Havilland Aircraft Co i Hatfield i Hertfordshire i England till RAF (Royal Air Force). Det tvåvingade planet (biplane på engelska) var tvåsitsigt och användes under kriget mest som skolflygplan.

En tid efter kriget, 1961, byggdes detta exemplar om av Rollason Aircraft & Engines Ltd i Croydon, hamnade 1971 i Västtyskland och restaurerades under åren 1971-1976, för att 1977 köpas av Lennart Svedfelt (Svedino). Lennart flög planet aktivt fram till 1988, då det hamnade på hans museum,  Svedinos Bil- och Flygmuseum i Slöinge i Halland. Under 2005 skedde en stor översyn och planet blev i luftvärdigt skick igen, vilket kunde konstateras från Getteröns flygfält 2012.

Tre stycken sådana här plan licenstillverkades 1935 vid ASJA (AB Svenska Järnvägs-verkstädernas Aeroplanavdelning) i Linköping för Flygvapnets räkning och användes som skolflygplan med beteckningen SK 11. Flygvapnet köpte också 36 stycken Tiger Moth. Tidigare (omkring 1930) hade Flygvapnet  inhandlat en föregångare, de Havilland 60T Moth Trainer, som erhöll beteckningen SK 9.

SE-TNO – SZD-30 Pirat 1974 – Varbergs Flygplats, Getterön – 1975

Ungefär tolv år senare än när bilden ovan är fotograferad över Getterön, så skrev Statens Haverikommision en rapport om luftfartshändelse, benämnd ärende SE-TNO 39/87, rörande ett haveri i april 1987. Det gällde segelflygplanet SE-TNO, av det polska fabrikatet Pezetel SZD-30 Pirat, byggt 1974, som i samband med landning på upplogade banor på Åresjöns is i Jämtland råkade stöta vänstra vingspetsen mot en snövall, vilket medförde en ”ground-loop”, en horisontell rotation. Planet fick ”omfattande skador”, men piloten, som också var den som ägde planet, tycks ha klarat sig utan några allvarliga skador. Piloten hade erforderligt flygcertifikat liksom planet hade gällande luftfärdighetsbevis.

Segelflygplanet SZD-30 Pirat byggdes av det polska företaget PZL-Bielsko och nämnda typ tillverkades mellan åren 1967 – 1980 i ett antal av 776 stycken.

T-28B Trojan, byggt i början av 1950-talet – Varbergs flygplats, Getterön – 2012

T-28 Trojan byggdes i början av 1950-talet av North American Aviation avsett som ett träningsflygplan. Omkring 2,000 exemplar framställdes. De användes av US Air Force och av US Navy, inte bara för träning utan det utnyttjades också för hemliga operationer i till exempel Vietnam under kriget där. Förutom för dessa ändamål har det civilt också varit, och är, ett populärt plan för uppvisningsflygningar.

Efter en del mellanstationer, olika ägare och diverse renoveringar så hamnade denna T-28B Trojan så småningom i Eslöv hos Sten Svensson (Stonab Aviation). Sten hade funnit och fattat tycke för den vid flygexpon SUN’n FUN i Florida och köpt planet, varefter han fick hjälp med inflygning, teknisk utbildning och nedmontering till containerstorlek, därefter blev det fraktat över vattnet till Europa och Eslöv.

Chevrolet Impala 1959 – Varbergs flygplats, Getterön – juli 2012

Denna Wheels & Wings-dag i Varberg juli 2012 så fanns Sten och Trojan på och i luften över flygplatsen på Getterön tillsammans med en mängd gamla bilar, främst amerikanska. Bilarna flög förstås inte i luften, inte på något sätt. 200 liter flygbränsle i timmen drog Trojanen, de amerikanska bilarna något färre antal liter per bil och mil.

Här har jag funnit information om T-28:an: https://www.flygtorget.se/illustrationer/fil_20080821084854.pdf

Varbergs BoIS spelar vårmatch på flygfältet – Varberg – 1973

Fotboll har det spelats på flygfältet, träningsmatcher tidigt på våren när andra planer inte har varit i gott skick. Bilden ovan är från ett sådant tillfälle, Varbergs BoIS möter ett randigt lag, jag vet inte vilket. BK Häcken från Hisingen i Göteborg kanske? Detta lag som hade/har vertikalt randiga tröjor spelade i division fyra det aktuella året, numera så är det allsvenskan som gäller. Blev det mål härovan? Mja, målvakten verkar vara beredd.

Getterön har haft ett eget fotbollslag, Getterön SK, som spelade i Varbergs- och Hallandsserierna under åren 1951 – 1956, men klubben lades ned 1957. Medlemmarna i föreningen hade dessförinnan byggt sig en egen fotbollsplan med gräs, Getteröns IP, den arenan invigdes 1951. Jag vet inte var den låg någonstans, inte på flygplatsen antar jag, men får jag gissa så tror jag det var där Getterövägen tar slut, vid vandrarhemmet (DHR Västervåg). Se fotbollsplanen nedan.

Var detta en gång Getteröns IP? – Varberg – 1973

o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o o

 

Annons
Detta inlägg publicerades i Bilar, Bildblogg, Bilder, Cars, Classic Cars, Flyg, Flygplan, Fordon, Foto + journalist, Foto journalistik, Fotoblogg, Halland, Idrott, Militär, Photo + joutnalist, Photo blog, Photo journalism, Photo journalist, Uncategorized, Underhållning, Varberg, Väder och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.